حضور كاروانهای سیار سلامت در نقاط قرمز
نماینده وزارت بهداشت در سامانه 4030 ضمن بیان اقدامات این سامانه در جهت بیماریابی و مشاوره كرونا، در عین حال خدماتی كه در قالب كاروانهای سیار سلامت برای انجام ویزیت غیرحضوری صورت میگیرد را تشریح كرد.
دكتر عالیه پوردست، با اشاره به اینكه سامانه 4030 به صورت مشترك میان وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فعال است، گفت: از شروع اپیدمی كرونا و از 5 اسفند سال قبل تاكنون فعالیتهای سامانه برقرار است و سوالات پزشكی مردم را توسط اپراتورهایی كه بعضا پزشك یا پیراپزشك هستند، پاسخ میدهد. قسمتی از پاسخدهیهای مركز تماس به سوالات رایج به شكل تلفن گویا است و در صورتی كه فرد پاسخ مناسب و دلخواه خود را دریافت نكند میتواند با شمارهگیری اعداد مختلف به اپراتور مورد نظر خود وصل شود.
وی افزود: كارشناسان تغذیه، گروه سلامت روان و روانشناسان وزارت بهداشت برای پاسخ به سوالات احتمالی برای كنترل استرس و خشم در دوران كرونا و قرنطینه، كارشناسان سلامت سالمندی و خدمات سلامت مادران برای مشاورههای پیش از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری ارائه میشود. واحد مركز مشاوره سلامت مادران باردار حدودا دو هفته است كه افتتاح شده و تاكنون 3 درصد كل تماسها را به خود اختصاص داده است.
نماینده وزارت بهداشت در سامانه 4030 درباره درصد سایر تماسهایی كه با این سامانه برقرار میشود، تصریح كرد: حدود یك درصد تماسها نیز مربوط به سلامت سالمندی است، البته این درصد كم به علت برقراری تماس كمتر از سوی سالمندان است و كارشناسان ما در این حوزه در هر دو شیفت آماده پاسخگویی به سوالات سالمندان هستند. 6 درصد تماسها مربوط به سوالات روانشناسی است و همكاران واحد تغذیه نیز پاسخگوی 7 درصد تماسها هستند و 83 درصد تماسهایی كه پاسخ داده میشود توسط اپراتورهای عمومی است و میتوان نتیجه گرفت اكثر سوالات مردم با محوریت كووید19 است.
وی درباره تعداد تماسهای برقرار شده با این سامانه، اظهار كرد: تعداد كلی تماسهای ما تا 30 تیرماه، 17 میلیون و 630 هزار و 276 تماس بوده است كه حدود 15 میلیون و 471 هزار و 81 تماسش توسط اپراتورها پاسخ داده شده. 2200 اپراتور با ما همكاری میكنند كه بخش عمده آنها جهادی بوده و روزانه بین 120 تا 130 هزار تماس را پاسخگو هستند.
وی با اشاره به اینكه تماسها با سامانه 4030 مورد سنجش احساسات نیز قرار میگیرد، تاكید كرد: بر اساس آنالیز آماری انجام شده بر تماسهای برقرار شده با 4030 در هفته گذشته، 43 درصد افراد شاد، 22 درصد عصبانی، 21 درصد طبیعی، 10 درصد غمگین و 3 درصد افسرده بودند.
پوردست با بیان اینكه پس از اسفند و فروردین تماسها با سامانه با كاهش مواجه بود، گفت: البته مجددا تماسها رو به افزایش است، اما این افزایش هنوز مانند دوران پیك كرونا نیست. سوالات مردم از روشهای پیشگیری از ابتلا به كرونا به سمت دارو، درمان، واكسن و یافتههای پزشكی سوق پیدا كرده است.
وی درباره خدمات تله مدیسین و بیماریابی كرونا در سامانه 4030، گفت: از ابتدای بحران كرونا واحدهای سیار سلامت ما به استانهای قم، مازنداران، گیلان و جزیره هرمز فرستاده شدند تا بیماران را به شكل تلهمدیسین ویزیت كنند. كاروان سیار سلامت همچنان در هر نقطهای كه نیاز باشد و بر اساس اعلام اپلیكیشن ماسك، قرمز شناخته شود حضور پیدا میكنند و بیماران را به شكل غیر حضوری ویزیت میكنند.