بستری شدن 28 هزار بیمار مبتلا به كرونا در مراكز تأمین‌اجتماعی

پیگیری برای ویزیت آنلاین بیماران

1399/04/25
|
07:44

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با اعلام اینكه تاكنون حدود 28 هزار نفر در مراكز بستری سازمان تأمین‌اجتماعی به دلیل بیماری كرونا بستری‌ شده‌اند، تصریح كرد: از این تعداد حدود 23 هزار و 880 نفر كه 86 درصد این بیماران را تشكیل می‌دهد، بهبود یافته‌اند.
به گزارش ایسنا، دكتر امیرعباس منوچهری افزود: 50 درصد بیماران بستری شده بالای 60 سال سن داشتند؛ 30 درصد بیماران بین 40 تا 60 سال داشتند، 17 درصد 20 تا 40 ساله بودند و سه درصد این بیماران نیز در سن 20 سالگی قرار داشتند. او با بیان اینكه بسیاری از بیماران بستری با مشكل بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابتی روبه‌رو بودند، گفت: در حال حاضر تعداد هزار و 352 نفر در مراكز ملكی سازمان تأمین‌اجتماعی به دلیل بیماری كرونا بستری هستند.


دكتر منوچهری با توجه به شیوع دوباره كرونا در برخی از استان‌های كشور و وضعیت خدمت‌رسانی تأمین‌اجتماعی به بیماران در سطح استان‌ها تصریح كرد: اكنون نیز تمامی مراكز بیمارستانی و درمان سرپایی سازمان تأمین‌اجتماعی متناسب با مصوبات كمیته بحران كرونا در استان‌ها در حال ارائه خدمات به بیماران مبتلا به این ویروس هستند.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به تعداد مراكز درمانی تأمین‌اجتماعی در سطح كشور و نیز آمار ارائه خدمات این مراكز اظهار كرد: سازمان تأمین‌اجتماعی دارای 308 مركز درمانگاهی (درمان سرپایی) و 77 مركز بیمارستانی است. با توجه به اینكه حدود 53 درصد جمعیت كشور زیرپوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد، هر سال حدود 68 میلیون مراجعه به پزشك و 2/1 میلیون بستری در مراكز درمانی سازمان رخ می‌دهد و بیماران از خدمات درمانی سازمان بهره‌مند می‌شوند.

منوچهری بودجه درمان مستقیم، غیرمستقیم و طرح‌های توسعه‌ای بخش درمان سازمان را مبلغ 39 هزار میلیارد تومان بیان كرد و افزود: حدود 21 هزار میلیارد تومان در بخش درمان غیرمستقیم، 14 هزار میلیارد تومان در بخش درمان مستقیم و 4 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌های عملیاتی بخش درمان هزینه می‌شود. این خدمات توسط 44 هزار و 379 نیروی انسانی شاغل در حوزه درمان سازمان ارائه می‌شود.

او برخورداری مراكز درمانی تأمین‌اجتماعی از وسایل و تجهیزات پیشرفته پزشكی (های‌تك) را بسیار مناسب بیان كرد و گفت: اختصاص تجهیزات «های‌تك» بر اساس سطح‌بندی خدمات، برنامه و بودجه و نیازهای واحدها انجام می‌شود. درحال حاضر مراكز درمانی سازمان دارای 45 دستگاه سی‌تی‌اسكن، 17 دستگاه (ام آر آی)، 23 دستگاه سنگ‌شكن برون‌اندامی، 9 دستگاه آنژیوگرافی و یك دستگاه شتاب‌دهنده خطی است.

منوچهری بهره‌برداری كارا از امكانات موجود در بخش‌ درمان مانند نحوه اداره مراكز درمانی، توسعه ظرفیت‌های درمانی، تشكیلات نیروی انسانی، ظرفیت و... را یكی از مهم‌ترین هدف‌های راهبردی حوزه درمان برشمرد و افزود: همچنین ارزیابی عملكرد و نظارت موثر بر كمیت، كیفیت و چگونگی ارائه خدمات در مراكز طرف قرارداد و ملكی نیز از جمله امور مهمی است كه پیگیری می‌شود.



تقاضای القایی درمان، مهم‌ترین دغدغه است


او یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های‌ حوزه درمان را مربوط به تقاضای القایی بیان كرد و گفت: متاسفانه برخی موارد مراجعه بیمه‌شدگان به مراكز درمانی ناشی از تقاضای القایی است و از این‌رو مدیریت این‌ مساله در زمره برنامه‌های مهم حوزه درمان قرار دارد. معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به كمبود متخصص در برخی از رشته‌های پزشكی در مراكز درمانی تأمین‌اجتماعی تصریح كرد: در این زمینه لازم است سهمیه مورد نیاز پزشك متخصص مشمول تعهدات قانونی ضریب (K) و سایر نیروهای مشمول طرح نیروی انسانی در سایر رشته‌های گروه پزشكی برای مراكز درمانی تأمین‌اجتماعی اختصاص یابد.

منوچهری در ادامه با اشاره به مدیریت هزینه‌های درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی بر موضوع اصلاح نظام پرداخت به صورت پرداخت مبتنی بر عملكرد تاكید كرد. او ارتقای جایگاه حوزه درمان سازمان تأمین‌اجتماعی را نیازمند مشاركت فعال و موثر در نظام تصمیم‌گیری كلان كشور و ذی‌نفعان با توجه به الزام‌ و اقتضای فعالیت صندوق‌های بیمه اجتماعی دانست و گفت: مداخله فعالانه نظام بیمه‌ای به عنوان خریدار راهبردی خدمات، بسیار ضروری است و این اقدام می‌تواند تضمین‌كننده حفاظت مالی از بیمه‌شدگان باشد. منوچهری ضمن تاكید بر ضرورت تقویت یكپارچگی سیاستگذاری در نظام سلامت و نظام‌های زیرمجموعه آن، اظهار كرد: برای دستیابی به این منظور نیازمند آن هستیم تا قوانین و مقررات مصوب با اصول بیمه‌های اجتماعی در حوزه درمان تطابق داشته باشد.



وظایف هلدینگ درمان تأمین‌اجتماعی بازنگری می‌شود


معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به فعالیت هلدینگ درمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینكه درمان بیمه‌شدگان در این مراكز به صورت رایگان است، تصریح كرد: چالش‌ها و مشكلاتی با فعالیت هلدینگ درمان به‌وجود آمده كه موضوع اصلاح و تجدیدنظر در وظایف آن به عنوان یكی از دغدغه‌های مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی مطرح شده كه این موضوع سبب طرح پیشنهادهای مختلفی در سطوح تصمیم‌گیری و مدیریت كلان سازمان شده است.
منوچهری اظهار كرد: معاونت درمان سازمان نیز در راستای ایفای وظایف و تكالیف قانونی خود در تلاش است تا با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، سازوكارها و رویه‌های موجود را به گونه‌ای تنظیم و بازتعریف كند.

او چشم‌انداز ترسیم شده برای هلدینگ درمان تأمین‌اجتماعی را مبتنی بر وظیفه نظارت بر ارائه‌دهندگان خدمات درمانی توصیف كرد و افزود: بر این اساس هلدینگ موظف است تا در چارچوب سیاستگذاری‌های معاونت درمان سازمان تأمین‌اجتماعی امور مربوط به نظارت بر عرضه‌كنندگان خدمات را در هماهنگی كامل با بخش درمان سازمان انجام دهد.



صدور بیش از 13 میلیون نسخه الكترونیك در مراكز طرف قرارداد


منوچهری با اشاره به خدمات الكترونیك تأمین‌اجتماعی در بخش درمان، حذف دفترچه‌های كاغذی و استقرار نسخه الكترونیك در مراكز ملكی سازمان را یكی از دستاوردهای مهم حوزه درمان برشمرد و گفت: تاكنون بیش از 200 میلیون نسخه الكترونیك توسط 8 هزار و 100 پزشك و درمانگر فعال صادر شده كه با صدور این نسخ، پرونده الكترونیك بیماران نیز ایجاد شده است.

او اظهار كرد: نسخه الكترونیك تأمین‌اجتماعی در مراكز طرف قرارداد نیز در حال استقرار است و تاكنون بیش از 9/13 میلیون نسخه الكترونیك توسط بیش از هزار و 700 پزشك و درمانگر فعال صادر شده است. معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، در ادامه با اشاره به استقرار سامانه HIS (سیستم جامع بیمارستانی) در مراكز درمانی تأمین‌اجتماعی، ایجاد این سامانه را به عنوان مادر خدمات الكترونیك در حوزه درمان بیان كرد و گفت: این سامانه در بیش از 379 مركز درمانی (بیمارستان، پلی‌كلینیك و درمانگاه) نصب و راه‌اندازی شده است كه بر اساس آن اطلاعات عملكردی این مراكز به صورت متمركز و برخط جمع‌آوری شده و به صورت مدون تهیه می‌شود.



ویزیت آنلاین بیماران ایجاد می‌شود


منوچهری، ویزیت آنلاین بیماران را به عنوان مهمترین برنامه‌های آینده حوزه درمان سازمان برشمرد و ادامه داد: برای حذف ارتباط غیرحضوری پزشك با بیمار، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی سامانه‌های ویزیت آنلاین در دو حوزه درمان مستقیم و غیرمستقیم سازمان در دستور كار قرار دارد.

او افزود: در نظر است این طرح در قدم نخست در حوزه درمان مستقیم برای ویزیت غیرحضوری بیماران بالای 60 سال یا دارای پرونده مزمن در مراكز ملكی و نیز امكان دریافت دارو از نزدیك‌ترین مركز درمانی ملكی ایجاد شود.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار كرد:‌ در درمان غیرمستقیم نیز پیاده‌سازی ارتباط دوسویه صوتی و تصویری بین پزشك طرف قرارداد و بیمار برای ویزیت از راه‌ دور و بهره‌مندی از خدمات پاراكلینیك و دارو بدون مراجعه حضوری به پزشك پیگیری می‌شود.

دسترسی سریع