پیام معاون صدا برای روز رادیو/ منحنی جذب مخاطب رادیو قوس صعودی دارد

آمار كنونی مخاطبان ما، با توجه به تأكیدی كه توأماً بر میل و مصالح مخاطب و حفظ چارچوب‌های برنامه‌ای در رسانه ملی داریم در مجموع قابل قبول است و بحمدالله منحنی جذب مخاطب ما قوسی صعودی دارد.

1396/02/04
|
09:53

«نسرین آبروانی» معاون صدا پیامی را به مناسبت 77 سالگی رادیو منتشر كرده كه متن كامل آن را در ادامه می‌خوانید:
چهارم اردیبهشت ماه سالروز آغاز به كار رادیو در كشور ماست. رادیوی ما امروز هفتاد و هفتمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد، سالهایی پرفراز و نشیب و پر از تحولات شگرف سیاسی و فرهنگی و دگرگونی‌های ارتباطی و رسانه‌ای كه هویت كنونی رادیو را شكل داده‌اند.
وجود مخاطبان میلیونیِ همراه و دوستدار این رسانة شنیداری، به رغم انبوه رسانه‌های دیداری و تجهیزات و منابع اطلاع‌رسانی مدرن و در اختیار، نشان از قابلیت ماندگاری بالای رادیو دارد. امّا راز این پویایی و ماندگاری در چیست؟ پاسخ روشن است: نوع كاركرد و تأثیر رسانه‌ها و نحوة ارتباط آنها با مخاطب یكی نیست و به همین علت، رسانه‌ها جایگزین یكدیگر نمی‌شوند بلكه مكمل هم‌اند. در واقع، هیچ رسانه‌ای هر چقدر مدرن مخاطب را از رسانة دیگر بی‌نیاز نمی‌كند كه اگر جز ا ین بود ما امروزه شاهد فعالیت هزاران شبكه و كانال رادیویی در جهان نبودیم و رادیو به عنوان یك صنعت قدرتمند و سودآور مطرح نبود.
یك ویژگی شاخص رادیو امكان استفادة مؤثر از آن در خلال كار و فعالیت روزانه است و اینكه این استفاده مخاطب را از فعالیت اصلی خود باز نمی‌دارد. به عبارت دیگر، ‌رادیو شرایط محیطی خاصی را برای شنیدن به شما تحمیل نمی‌كند و از شما نمی‌خواهد وقت خود را منحصراً به شنیدن آن اختصاص دهید.
در ثانی، رادیو رسانه‌‌ای بسیار تحول پذیر و خود ترمیم است و همواره سرعت بالایی در تطبیق خود با فضای ارتباطی جدیدی كه رسانه‌های پس از آن رقم زده‌اند داشته است. تحولات سریع تولیدات رادیویی و آرایش مجدّد طیف مخاطبان آن پس از ظهور تلویزیون در جهان، و در مقطع كنونی (عصر اینترنت و شبكه‌های مجازی) گسترش راههای ارتباط و تعامل با مخاطب و سهیم كردن بیشتر مخاطب در محتوا با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز گواه همین مطلب است.
جدای از این‌ها، بسیاری از اطلاع‌رسانی‌ها و پخش موسیقی و خبر و اظهار‌نظر و گفتگو و مجله‌ها و جُنگ‌های تفریحی مبتنی بر كلام كه جزو فرآورده‌های پر بسامد رادیو‌اند اساساً محتاج تصویر نیستند (تصویر در این مقولات غالباً یك مزیت است نه یك ضرورت) و به همین لحاظ رادیو در موارد مذكور بخوبی ظرفیت اقناع مخاطب را دارد.
آمار كنونی مخاطبان ما، با توجه به تأكیدی كه توأماً بر میل و مصالح مخاطب و حفظ چارچوب‌های برنامه‌ای در رسانة ملی داریم در مجموع قابل قبول است و بحمداله منحنی جذب مخاطب ما قوسی صعودی دارد. با این همه، ما بنا به طبع رادیویی خود و روحیة استعلای اهالی رادیو به این قانع نیستیم. وجه مطلوب و ایده‌آل ما حالتی است كه گوش دادن به رادیو (چنانكه پیش از این هم گفته‌ایم) به مثابة وعده‌های غذایی، عادت روزانة مردم و جزو ضرورت‌های برنامة روزانة مخاطبان شود. برای رسیدن به این مقصود، شبكه‌های ما مداوماً در حال تلاش و برنامه‌‌ریزی‌اند. رویكردها هم مشخص است: فرآورده‌های رادیو باید روزآمد و مبتنی بر زمان و اعتماد بخشی باشند، ضریب مشاركت مخاطب در تولید محتوا افزایش یابد، پیام‌های ارزشی از طریق ساختارهای جذاب هر چه بیشتر برای مخاطب ذائقه نشین شود، دامنه‌های موضوعی برنامه‌ها تا مرز بی‌جلوگی رسانه‌های رقیب گسترش یابد و به مقولة موسیقی كه عاملی ذی‌‌نقش در اقبال مخاطب به رادیوست اهتمام جدی شود. ما به آیندة رادیو و چشم‌اندازی كه برای آن ترسیم كرده‌ایم امیدواریم و اطمینان داریم كه این رسانه به حول و قوة الهی و با پشتوانة سرمایة اصلی آن كه توده‌های میلیونی مردم‌اند در سالهای پیش رو جهش‌های نظرگیری را تجربه می‌كند.
سالروز آغاز به كار رادیو را به خانوادة بزرگ این رسانة گرم و مخاطبان گرانقدر و صمیمی آن در سراسر كشور تبریك می‌گویم و از خداوند متعال توفیق و سربلندی و شادابی همة این عزیزان را خواهانم.

دسترسی سریع