یك پژوهشگر حوزه سواد رسانهای و عضو رسمی انجمن سواد رسانهای ایران، ضمن تشریح نقش هوش مصنوعی در فرآیندهای پژوهشی گفت: این فناوری هرچند ابزاری قدرتمند است، اما نمیتواند جایگزین تفكر و تحلیل انسانی شود.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت، دكتر نیره آزادی، پژوهشگر حوزه سواد رسانهای و عضو رسمی انجمن سواد رسانهای ایران، در برنامه «نویار» با اشاره به هفته سواد رسانهای، درباره كاربردهای هوش مصنوعی در پژوهشهای علمی افزود: هوش مصنوعی امروز به یكی از ابزارهای مهم در فرآیند پژوهش تبدیل شده است. پژوهشگر، معلم، كارمند یا حتی یك مادر خانهدار میتواند با استفاده از ابزارهای ساده هوش مصنوعی، مسیر پژوهش را مشخص كرده و اطلاعات دقیقتری جمعآوری كند.
وی افزود: در گذشته برای یافتن منابع و تحلیل دادهها، ساعتها زمان صرف میشد، اما اكنون با ابزارهایی مانند چتباتها، میتوان در چند ثانیه به منابع علمی، نظریهها و پیشنهادهای پژوهشی دست یافت. این ابزارها مانند یك دستیار خستگیناپذیر، همیشه آماده كمك هستند.
آزادی در ادامه با اشاره به مراحل مختلف پژوهش، گفت: از انتخاب موضوع گرفته تا جمعآوری منابع، تحلیل دادهها و نگارش مقاله، هوش مصنوعی میتواند در هر مرحله نقش مؤثری ایفا كند. حتی در ویرایش و اصلاح نگارش علمی نیز ابزارهای هوشمند میتوانند سبك نوشتار را منسجمتر و علمیتر كنند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره قابل استناد بودن نتایج حاصل از هوش مصنوعی، تأكید كرد: هرچند این ابزارها بسیار قدرتمند هستند، اما اطلاعات آنها همیشه صد درصد دقیق نیست. پژوهشگر باید دادهها را بررسی و تأیید كند. هوش مصنوعی مانند آینهای عمل میكند كه بازتابی از پرسشهای ما ارائه میدهد، اما تحلیل و درك واقعی، وظیفه انسان است.
آزادی در پایان خاطرنشان كرد: هوش مصنوعی باید به عنوان یك دستیار پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد، نه جایگزین اندیشه انسانی. پژوهش واقعی یعنی اندیشیدن، تحلیل كردن و درك عمیق، چیزی كه هیچ ماشینی نمیتواند جای آن را بگیرد.