مالیات بر هر نخ سیگار ایرانی 15 و خارجی 50 درصد تعیین شد

نمایندگان مجلس تصویب كردند كه مالیات هر نخ سیگار ایرانی تولید داخل 15 درصد و هر نخ سیگار خارجی وارداتی با هر برندی، 50 درصد باشد.

1402/07/29
|
12:10

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به گزارش كمیسیون لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست علنی امروز شنبه 29 مهر ماه به بررسی بند الحاقی 5 لایحه برنامه هفتم توسعه از فصل درمان و سلامت پرداختند كه به موضوع مالیات بر مواد دخانی اختصاص داشت.

محسن زنگنه در مخالفت با این برنامه گفت: در ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده برای سیكارهای داخلی 26 و خارجی 40 درصد مالیات بر ارزش افزوده بسته ایم كه سالانه 5 درصد افزایش می یابد كه داخلی ها 35 و خارجی ها 50 درصد شده اند. بنابراین قانون دائمی داریم؛ ثاینا سیگار برای خیلی از مردم یككالای لوكسی كه اگر معیشت آنها پایین بیاید، آن را كنار بگذارند، نیست و بالعكس جزء معیشت آنهاست ثالثا اگر مالیات سیگار افزایش یابد، قاچاق می شود در سال 1400 حدود 600 میلیارد تومان مالیات دریافتی از سیگار بوده است؛ الان صنعت دخانیات ما بعد از سالها روی روال خودش افتاده وبر هم زدن این روال به نفع واردات خواهد شد.

سید جلیل میرمحمدی در موافقت اظهار داشت: همكاران پزشك ما شهادت میدهند كه امروز درصد قابل توجهی از علت بیماری های قلبی و سایر بیماری ها سیگار است؛ ثانیا كسانی كه سیگار می كشند چند برابر هزینه سیگارشان مجبورند برای درمان بیماری ها درمان كنند؛ ثالثا درآمد آن در توسعه ورزش و آموزش و پرورش و درمان مصرف می شود؛ ثالثا برای جلوگیری از قاچاق، گفته ایم سیگار خارجی هم در داخل خط تولید ایجاد كند؛ رابعا برای درمان سرطا ریه هزینه های درمان بسیار بالاست؛ خیلی از كشورها مالیات بر سیگار را افزایش قابل توجهی داده اند. بسیاری از پژوهش های بین المللی مؤید حرف من است.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور بیان كرد: باید با دقت درباره سیگار تصمیم گرفت؛ ملاحظات نمایندگان متخصص حوزه سلامت حرف درستی است و باید كاری كنیم تا مصرف دخانیات كاهش یابد اما اگر بخواهیم این كاهش مصرف را صرفا با ابزار قیمتی و مالیات انجام دهیم، ممكن است لزوما به هدف نخورد؛ هر گونه افزایش قیمت سیگار، افزایش قاچاق را در پی دارد اگر قیمت رسمی سیگار را افزایش دهیم، بازار غیر رسمی سیگار یعنی قاچاق افزایش می یابد كه هم خرج ارز دارد و هم بی نظمی مالی دارد ضمن اینكه این نوع تصمیمات پیامد تورمی دارد رابعا در قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون دائمی برای مالیات بر سیگارداریم اینكه قانون دائمی را در قوانین میان مدت تغییر می دهیم، خلاف روح قانون نویسی است؛ همچنین در بودجه های سنواتی هم می آید این حكم ماهیت برنامه ای ندارد.

خاتمی به نمایندگی از كمیسیون تلفیق برنامه هفتم اظهار داشت: در شرایطی این بند در برنامه آمده كه وضعیت ما در دنیا از نظر قیمت كمترین است و ارزانترین نرخ سیگار را در دنیا داریم؛ ثانیا هیچ فایده ای ندارد نیكوتین در آن اعتیادآور و دیگری قطران است كه مرگ آور است؛ سن مصرف سیگار در دنیا پایین آمده سالانه 65 تا 70 میلیارد نخ سیگار در كشور مصرف می شود و بالغ بر 10 هزار تن تنباكو؛ مالیات در دنیا به طور متوسط 75 درصد قیمت است در حالی كه در كشور ما زیر 20 درصد است در تركیه 82 درصد قیمت سیگار را مالیات تشكیل می دهد الان سیگار بسته ای 10 تا 12 هزار تومان قیمت تمام شده است ولی با سودجویی دلالان به دو برابر می رسد شركت های چند ملیتی سیگار در دنیا توانسته اند در ایران به هر شیوه ای كه شده نمایندگی بزنند سالانه در ایران 65 هزار نفر در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می دهند؛ خانواده های ایرانی از نمایندگان انتظار دارند كه قیمت كالاهای اساسی و مواد مغذی را بهینه كنیم نه سیگار را؛ لذا درآمد مالیاتی از سیگار تنها یك درصد درآمد مالیاتی كشور است.

در ادامه بند الحاقی 5 ماده 73 لایحه برنامه توسعه هفتم به رأی گذاشته شد كه با مخالفت دولت و موافقت كمیسیون تلفیق برنامه به تصویب رسید و به شرح زیر است:

بند الحاقی 5
1. علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات عملكرد، حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال 1403 مالیات هر نخ سیگار نسبت به قانون بودجه 1402 كل كشور سالانه به شرح زیر تعیین می شود:

1-1. تولید داخل با نشان ایرانی 15 درصد

1-2. تولید داخل با نشان بین المللی 25 درصد

1-3. سیگار وارداتی با هر نشان 50 درصد

1-4. هر بسته تنباكوی 50 گرمی تولید داخل 20 درصد

1-5. هر بسته تنباكو 50 گرمی وارداتی آماده مصرف 55 درصد

100 درصد درآمدهای حاصل از اجرای این جزء توسط سازمان امور مالیاتی وصول و به خزانه داری كل كشور واریز می شود و در بودجه های سنواتی جهت كاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن، توسعه اماكن ورزشی با اولویت مناطق كم برخوردار و توسعه اماكن ورزشی در مدارس اختصاص می یابد.

2. وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است:

1-2. امكان دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی كشور به سامانه اطلاعاتی واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را فراهم كند.

2-2. نسبت به شناسایی كلیه واحدهای تولیدی و عرضه كننده محصولات دخانی كه به صورت غیرقانونی تولید و عرضه می شود اقدام و ضمن جلوگیری از فعالیت آنان متخلفان را به مراجع قضایی معرفی كند.

3. ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به جمع آوری كلیه محصولات دخانی اعم از قاچاق و تقلبی شناسه (كد) رهگیری اقدام و متخلف را به مراجع قضایی معرفی كند.

4. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است چاپخانه هایی را كه بدون مجوز قانونی نسبت به چاپ اقلام مورد نیاز تولیدكنندگان مواد دخانی خصوصا تنباكوی معسل با نشان های مختلف خارجی و داخلی اقدام می كنند، شناسایی و متخلف را به مراجع قضایی معرفی كند.

دسترسی سریع