رفتارهای پرخاشگرانه با كودكانی كه به اختلال بیش فعالی دچار هستند، اوضاع را بدتر خواهد كرد.
سیما فردوسی، روانشناس گفت: بیش فعالی به معنای فزون كنشی است. در واقع كنش در این كودكان بالاست و نمیتوانند مدتی در یك جا بنشینند. آنها توان تحمل كلاسهای درس را ندارد. آنها بسیار صحبت میكنند و حرفهایی فراتر از سن خود میزنند.
وی افزود: بعضا پیش میآید كه كودكان بیش فعال از خود رفتارهای منفی مانند كتك زدن دیگران را انجام میدهند. آنها شبها دیر میخوابند و عاشق خوراكیهای انرژیزا هستند. این بیشفعالی گاهی با نقص دقت و توجه توام میشود.
این روانشناس اظهار داشت: نقص دقت عموما آشكارا خود را در عملكرد بچه در مدرسه نشان میدهد. این بچهها در نوشتن مشقهای خود به كرات دچار اشتباه میشود یا چیزهایی را جا میاندازند. در كنار آن نمیتوانند بیش از چند دقیقه روی یك یك موضوع متمركز شوند؛ مثلا نمیتوانند یك كارتون را تا آخر تماشا كنند.
وی گفت: والدین این موضوع را در نظر داشته باشند كه در صورتی كه چنین علائمی را در كودك خود دیدند، به روانشناس یا روانپزشك كودك مراجعه كنند؛چرا كه تمام اختلالات این چنینی بهتر است كه در دوران كودكی معالجه شوند. این اختلالات عموما ناشی از این است كه هورمونی به نام دوپامین در مغز متعادل نیست و به همین جهت در بعضی موارد مصرف دارو نیز توسط پزشك توصیه میشود.
فردوسی ابراز كرد: در اختلالات بسیاری از مسائل با یكدیگر همپوشی دارند كه این ممكن است ما را به اشتباه بیاندازد. لذا باید تشخیص افتراقی توسط پزشك صورت بگیرد تا علائم به صورت تخصصی شناسایی شده و اقدامات لازم در جهت معالجه انحام شود.
این روانشناس پیرامون برخورد با كودكان بیش فعال،متذكر شد: ما انتظار داریم كه در طول معالجه، علائم كودك نیز كاهش یابد. پیشنهاد میشود كه این بچهها در ردیفهای جلویی بنشیند تا با معلم در تعامل باشد. همچنین معلم باید در جهت ارتقای اعتماد به نفس این بچه تلاش كند تا حس جدا بودن از همكلاسیهایش را نداشته باشد.
وی افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم كه رفتارهای پرخاشگرانه با كودكانی كه به اختلال بیش فعالی دچار هستند، اوضاع را بدتر خواهد كرد. بعضی از این بچهها روحیهای انتقامجو دارند و در صورتی كه برخورد بدی ببینند، در پی تلافی كردن آن خواهند بود؛ لذا همین عامل حساسیت این موضوع را دو چندان میكند.