یك روانشناس گفت: هر سال با بازگشایی مدارس، كودكانی هستند كه برای اولین بار با یك موقعیت رسمی مانند مدرسی مواجه میشوند. رویارویی با این موقعیت اضطراب جدایی را در كودك تشدید میكند.
فردوسی گفت: هر سال با بازگشایی مدارس، كودكانی هستند كه برای اولین بار با یك موقعیت رسمی مانند مدرسی مواجه میشوند. رویارویی با این موقعیت اضطراب جدایی را در كودك تشدید میكند. بعصا این موضوع به كمك خانواده و مسئولین آموزشی زودگذر بوده اما در موارد دیگر تشدید شده و منجر به بروز علائم جسمانی مانند سرگیجه، حالت تهوع، بیخوابی و شب ادراری میشود.
وی افزود: اینكه محیط خانواده خالی از تشنج باشد، نقش به سزایی در حل این مشكل دارد. لذا در این زمینه لازم است كه والدین كودك را همراهی كنند. آنها باید هم در صبح به بدرقه كودك بیایند و هم بعد از ظهر به دنبالش بروند و با این كار به كودك این اطمینان خاطر را بدهند كه همراهشان خواهند بود.
وی ضمن تاكید بر نقش معلمین در فرایند عادت كردن كودك به فضای مدرسه گفت: معلمین نباید تندخو بوده و با صدای بلند حرف بزنند. برخورد با ملایمت بسیار در این زمینه حائز اهمیت است. داد زدن و صدای بلند كود را میترساند و او را دچار اضطراب میكند. همچنین پرداختن به فعالیتهای نشاطآور از راهكارهای دیگری است كه میتواند موثر واقع شود.
فردوسی اظهار كرد: در مواردی ما شاهد دانشآموزانی هستیم كه در مقاطع بالاتر نیز از شروع مدارس ترس دارند. در اینجا لازم است كه آسیبشناسی به صورت دقیقتری انجام شود. لذا حضور مشاور در چنین شرایطی لازم است. بعضا نوجوانان بنا بر دلایل متعدد نگران وضعیت خانه هستند و نمیخواهند در مدرسه حضور داشته باشند. لذا به پدر و مادران پیشنهاد میشود كه حتما شرایط آرامی را در خانه برقرار كنند.
وی افزود: كودكان به شدت تحت تاثیر عوامل محیطی قرار میگیرند. افسردگی، اضطراب، وسواس و ترس در روند زندگی فرد تاثیر به سزایی دارد. لذا ما نباید از دانشآموزی كه در شرایط محیطی خوبی قرار ندارد، انتظار داشته باشیم كه عملكرد خوبی را در فضای آموزشی از خود نشان دهند.
فردوسی پیرامون راهكارهایی برای مقابله با تنبلی در دانشآموزان گفت: باید این موضوع را در نظر داشت كه همه بچهها نمیتوانند با یك سبك درس خواندن پیش بروند. لذا باید با شناخت كافی از كودك راهكارهایی را برای افزایش تمركز وی در درس خواند ارائه داد. بعضی از بچهها، به خصوص كسانی كه نقص دقت دارند، حوصله درس خواندن را ندارند. چنین مواردی باید حتما با مشاور مطرح شود.
وی در آخر گفت: خواب و تغذیه برای كودكان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. پیشنهاد میشود كه كودك همواره بر سر یك ساعت مشخص و بر طبق برنامه تعریفشدهای بخوابد. همچنین در مورد تغذیه نیز استفاده از خوراكیهایی كه انرژی آنها را به شدن افرایش میدهد، توصیه نمیشود.