مدیر شبكه رادیویی سلامت درباره تاثیر برگزاری جشنوارههای رادیویی بر ارتقاء سطح برنامهسازی گفت: با توجه به اینكه جشنوارهها به صورت رقابتی برگزار میشوند و برای رسیدن به اهداف خود، ساختار و چارچوب تعریف شدهای دارند.
دكتر صدیقه اعتمادسعید، در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، اظهار داشت: برافروختن چراغ فرا راه برنامهسازان است كه مسیر درست را بیابند و انگیزه بیشتری برای ادامه كار خود داشته باشند و تصور نكنند كه رها شدهاند. البته باید سیاستگذاریها برای تعداد جشنوارهها انجام شود تا خستگی ذهنی برای برنامهسازان پیش نیاید.
وی درباره نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی نیز گفت: رسانهها به عنوان منبع مهم اطلاعات و همچنین یكی از عوامل اصلی فرآیند جامعهپذیری نقش موثری در شكلگیری سرمایه اجتماعی در جامعه دارند و به اشكال متفاوت موجب افزایش یا كاهش شكلگیری سرمایه اجتماعی میگردند.
دكتر اعتمادسعید افزود: رسانه رادیو همواه ابزاری مناسب برای تاثیرگذاری بر روی افكار فردی و عمومی جامعه است؛ هر چند تفاوتهایی در دیدگاه نسبت به میزان اثرگذاری رسانهها وجود دارد. از كاركردهای رسانه رادیو در تقویت سرمایه اجتماعی میتوان به تولید محتوا و برنامههای متنوع برای كاهش ناهنجاریها، ترویج حس نوعدوستی، گسترش قانونمداری، تقویت نظارتها، توسعه حس همكاری و مشاركت، ایجاد و تقویت امید و نشاط، افزایش آگاهیهای مردم، تقویت نهاد خانواده، افزایش همگرایی، بهبود تعاملات مردم و دولت اشاره كرد.
پرهزینه بودن، یكی از عوامل عدم استقبال برنامهسازان
مدیر شبكه رادیویی سلامت درباره عدم استقبال از ساخت مستند رادیویی گفت: شناخت موانع مستندسازی راهكار مناسب برای تقویت آن است و به نظر میرسد پر هزینه بودن ساخت این ساختار، كمبود ادبیات نظری و منابع تحقیقاتی و عدم همراهی نظام پرداخت سازمانی با ساخت مستند از عوامل عدم استقبال برنامه سازان از این ساختار است.
نیازمند ژورنالیسم پژوهشی هستیم
وی ادامه داد: از طرفی برای ساخت برنامه مستند نیازمند گزارشگر یا برنامهسازانی هستیم كه ژورنالیسم پژوهشی باشند و همواره ذهنیت مستند یا مدركگرا داشته باشند، جایی وجود دارد كه باید مدارك را برای اثبات فرضیه خود پیدا كنند و همیشه به این معتقد باشند كه گفتههایشان باید براساس مدرك باشد لذا در آموزش و جذب نیروی انسانی باید دقت شود.
اعتمادسعید در پاسخ به این سوال كه چرا در رسانه رادیو به ساختار مستند كمتر توجه شده است، گفت: باید در برنامه مستند از استراتژی محتوا حرف بزنیم، یعنی بپذیریم كه محدودیت منابع وجود دارد و باید انتخابها و تصمیم گیریها با تكیه بر تفكر استراتژیك انجام شوند. پس نباید این پیشفرض را داشته باشیم كه هر چقدر تعداد جشنواره یا ساخت برنامه مستند را به عنوان درخواست مسئولان بیشتر كنیم، موفقتر بودهایم. باید مشخص شود كه چه سبدی از برنامه مستند در رسانه میتواند بستری مناسب و كارآمد برای ارتباط با مخاطبانمان را تشكیل دهند.
وی افزود: هرگز قرار نیست در جهت ارتقای برنامه مستند تولیدمحتوا و مدیریتمحتوا و البته بازاریابیمحتوا، متوقف شود؛ بلكه قرار است محتوا به عنوان یكی از داراییها رسانه در نظر گرفته شود و همواره مورد تاكید باشد. اصطلاح Content as an Asset یا محتوا به عنوان یك دارایی كه در میان استراتژیستهای محتوا رایج است و به این نوع نگرش اشاره دارد؛ فلذا باید به آن توجه ویژه شود.
مدیر شبكه رادیویی سلامت، سیاستگذاری، بودجه و تربیت را سه ضلع مثلث سیاستگذاری و از اولویتهای ترویج مستندسازی در رادیو برشمرد.
وی همچنین درباره انتظار از یك مستند رادیویی گفت: یك مستند رادیویی در مرحله طراحی باید از خلاقیت برخوردار باشد و در مرحله بعد، پژوهش به عنوان پایه اولیه برنامهسازی قرار گرفته شود. مستندساز نگاه عمیق به سوژه داشته باشد و تنها بر روی یك موضوع تمركز شود. همچنین لازم است برای تهیهی مستند سناریو خوبی نیز نوشته شود.
دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواك با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار میشود.