پاسخگو صبح ها شنبه دوشنبه چهارشنبه بعداز ظهر ها دوشنبه تا چهارشنبه از ساعت صبح ها 08:15 تا 09:00 بعدازظهر ها 15:00 تا 16:00 به مدت صبح ها 45 دقیقه بعدازظهرها 55 دقیقه

رادیو سلامت

پاسخگو

رژیم غذایی برای بهبود اگزما

برخی مواد غذایی باعث تشدید مشكل اگزما و خارش پوست می شوند. در عوض برخی مواد غذایی دیگر نیز به بهبود این وضعیت و تسكین خارش و خشكی پوست كمك می كنند. در این مطلب لیستی از رژیم غذایی مناسب برای اگزما تهیه شده است.

1401/06/27
|
10:29

اگزما یك بیماری التهابی پوست است كه به عنوان درماتیت آتوپیك نیز شناخته می شود، می تواند باعث تحریك پوست، تاول و بثورات خارش دار شود. همچنین می تواند لكه های زمخت پوستی را با گذر زمان ایجاد كرده یا وضعیت آن را تشدید كند.

اگزما در كودكان كمتر از 2 سال شایع‌تر است، اما می‌تواند كودكان بزرگ‌تر و بزرگسالان را نیز درگیر كند. محرك های ارثی و محیطی ممكن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند، اما علت آن به طور واضح شناخته نشده است.

تحقیقات نشان می دهد اگر مادر پروبیوتیك مصرف كند و از نوشیدن شیر گاو در دوران بارداری اجتناب كند، احتمال ابتلای نوزاد به اگزما كمتر است. نوزادانی كه در سه ماه اول زندگی خود به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می كنند نیز كمتر به اگزما مبتلا می شوند.

بسیاری از افرادی كه اگزما دارند، آلرژی غذایی نیز دارند. با این حال، هر كس متفاوت است و كشف نیازهای غذایی شخصی شما برای به حداقل رساندن مشكلات آلرژی و اگزما مهم است. همه افراد با غذاهای ذكر شده در زیر مشكل ندارند.

آلرژی های غذایی رایج مرتبط با اگزما
شیر گاو
تخم مرغ
محصولات سویا
گلوتن
آجیل
ماهی
صدف
به نظر نمی رسد خوردن برخی غذاها باعث ایجاد اگزما شود، اگرچه ممكن است در صورت ابتلا به این بیماری باعث تشدید آن شود. حفظ یك رژیم غذایی مناسب اگزما كلید مدیریت كلی وضعیت شما است. اما فراموش نكنید كه همه افراد نسبت به غذاهای مشابه واكنش‌های مشابهی نخواهند داشت.

اگزما دارم، آیا غذاهای خاصی وجود دارد كه باید بخورم؟
خوردن غذاهای ضد التهابی ممكن است به كاهش یا بهبود علائم اگزما كمك كند. نظیر:
ماهی چرب
ممكن است بتوانید با خوردن ماهی های چرب مانند سالمون و شاه ماهی علائم خود را كاهش دهید. روغن ماهی حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است كه ضد التهاب هستند. همچنین ممكن است مصرف مكمل امگا 3 را در نظر بگیرید .

به طور كلی، توصیه می شود كه حداقل 250 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 در روز (ترجیحا از غذا) دریافت كنید.

غذاهای حاوی كورستین
كوئرستین یك فلاونوئید گیاهی است. این ماده ی غذایی كمك می كند تا بسیاری از گل ها، میوه ها و سبزیجات رنگ داشته باشند. همچنین یك آنتی اكسیدان و آنتی هیستامین قوی است؛ این بدان معنی است كه می تواند التهاب و همچنین سطح هیستامین را در بدن شما كاهش دهد.

غذاهای سرشار از كورستین عبارتند از:
سیب
بلوبری
گیلاس
كلم بروكلی
اسفناج
كلم پیچ
غذاهای حاوی پروبیوتیك
غذاهای پروبیوتیك، مانند ماست، حاوی كشت های زنده هستند كه به حمایت از سیستم ایمنی قوی كمك می كنند. این ممكن است به كاهش شعله ور شدن یا واكنش های آلرژیك كمك كند.

غذاهای غنی از پروبیوتیك عبارتند از:
سوپ میسو
ترشی های تخمیر شده طبیعی
پنیرهای نرم مانند گودا
كلم ترش
كفیر
لبنیات حاوی پروبیوتیك
تمپه
اگزما دارم،از چه غذاهایی باید اجتناب كنم؟
آنچه می خورید ممكن است مستقیماً باعث بروز اگزما نشود، اما می تواند باعث تشدید علائم شما شود. اگر غذایی می خورید كه به آن حساسیت دارید، بیشتر گرفتار اگزما می شوید.

آلرژی های غذایی رایج عبارتند از:
محصولات لبنی
تخم مرغ
سویا
آجیل
غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و مواد مصنوعی نیز ممكن است علائم را تشدید كنند. این موارد شامل غذاهای سرشار از چربی ترانس مانند مارگارین، غذاهای فرآوری شده و فست فود می شود.

غذاهای سرشار از قند نیز ممكن است باعث تشدید اگزما شوند. قند باعث افزایش سطح انسولین می شود كه می تواند منجر به التهاب شود.

اقلامی كه معمولاً قند بالایی دارند عبارتند از:
كیك ها
قهوه اگر با شكر و كارامل و...باشد
نوشابه
چند اسموتی
غذاهای فست فود مانند همبرگر
آیا برنامه ی غذایی خاصی وجود دارد كه از آن پیروی كنم؟
رژیم غذایی یكسانی برای اگزما وجود ندارد، اگرچه خوردن یك رژیم غذایی غنی از آنتی اكسیدان ممكن است به كاهش علائم كمك كند. برخی از برنامه های غذایی مبتنی بر اصولی هستند كه ممكن است برای كاهش علائم مفید باشند:

رژیم غذایی مدیترانه ای
این رژیم بر خوردن موارد زیر تاكید دارد:

میوه ها
سبزیجات
ماهی
چربی های سالم مانند روغن زیتون
دسرهای شیرین و گوشت قرمز را می توان به مقدار بسیار كم یا اصلا در این رژیم مصرف كرد.
رژیم ضد التهابی
این برنامه غذایی بر حذف غذاهایی كه التهاب را افزایش می دهند و خوردن غذاهای غنی از فیبر تمركز دارد.نظیر:

میوه ها
سبزیجات
غلات كامل
چربی های سالم مانند روغن زیتون
ماهی كه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است
غذاهای فرآوری شده با مواد شیمیایی در این برنامه غذایی گنجانده نشده است.

رژیم های دیسیدروتیك و حذفی برای اگزما مفید هستند؟
رژیم های دیسیدروتیك و حذفی رژیم های غذایی مختلفی هستند كه ممكن است بخواهید در نظر بگیرید. رژیم غذایی دیسیدروتیك مخصوصاً برای كسانی است كه اگزمای دیسیدروتیك دارند. رژیم غذایی حذفی نیز ممكن است به كسانی كمك كند كه نمی دانند محرك های اگزمای آنها چیست.
رژیم غذایی دیسیدروتیك
اگزمای دیسیدروتیك با تاول های ریز روی دست ها و پاها مشخص می شود. مانند سایر اشكال اگزما، علت آن ناشناخته است. آلرژن ها، از جمله آلرژن های غذایی، ممكن است بر تشدید علائم این نوع اگزما اثر بگذارند.

نیكل و كبالت ممكن است علائم اگزمای دیسیدروتیك را تشدید كنند. رژیم غذایی دیسیدروتیك شامل اجتناب از غذاهای حاوی این عناصر برای كمك به كاهش شیوع بیماری است.

نیكل و كبالت ممكن است در موارد زیر یافت شوند:
گندم كامل
غلات كامل
چاودار
جو دو سر
كاكائو
محصولات سویا
میوه های خشك شده
نخود
مواد غذایی كنسرو شده
غذاهای سرشار از ویتامین C می توانند به كاهش جذب این عناصر كمك كنند، بنابراین خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه نیز ممكن است كمك كند.

غذاهای غنی از ویتامین C
فلفل دلمه ای
كلم پیچ
پرتقال ها
توت فرنگی
گل كلم
آناناس
انبه
رژیم حذفی
رژیم غذایی حذفی برای افرادی كه حساسیت غذایی تشخیص داده اند توصیه می شود. اگر مطمئن نیستید كه محرك های اگزما شما چیست، امتحان كردن رژیم غذایی حذفی ممكن است تشدید علائم شما را كاهش دهد.

محرك های زیادی برای اگزما خارج از آنچه می خورید وجود دارد، از جمله استرس، محصولات موضعی و بهداشتی حتی موادی كه در محیط یافت می شوند؛ این ممكن است تشخیص اینكه چه چیزی باعث شیوع بیماری شما شده است را دشوارتر كند.

اگر می خواهید رژیم غذایی حذفی را امتحان كنید، با حذف غذاها یا گروه های غذایی خاص از آنچه می خورید به مدت حداقل سه روز شروع كنید تا ببینید آیا شعله ور شدن علائم شما فروكش می كند یا خیر. برای بهترین نتیجه، سعی كنید هر بار یك غذا یا یك گروه غذایی خاص را حذف كنید.

آیا حدف گلوتن از رژیم غذایی به بهبود اگزما كمك می كند؟
برای برخی افراد، بیماری سلیاك و اگزما به نظر می رسد كه دست به دست هم بدهند. این ممكن است به دلیل پیوند ژنتیكی باشد كه هر دو اختلال دارند. بیماری سلیاك با حذف گلوتن از رژیم غذایی درمان می شود. اگر علاوه بر اگزما به بیماری سلیاك یا حساسیت به گلوتن نیز مبتلا هستید، اگر گلوتن را حذف كنید، ممكن است بهبودی واقعی در پوست خود مشاهده كنید.

غذای بدون گلوتن بسیار محبوب شده است و بسیاری از غذاها اكنون برچسب بدون گلوتن دارند. بیشتر محصولات گندم، چاودار و جو نیز جایگزین های بدون گلوتن دارند كه می توانید بخرید؛ به عنوان مثال، می توانید به جای پودر نان از تكه های سیب زمینی برای پوشاندن كتلت های مرغ و از آرد بادام به جای آرد گندم برای پخت استفاده كنید.


چای اولانگ برای بهبود علائم اگزما مفید است؟
در بین مواد غذایی مفید برای مقابله با حملات اگزمای پوست نوشیدن چای اولانگ از اهمیت بالایی برخوردار است. این چای طعم قوی چای سیاه و تلخی چای سبز را با هم دارد. نتایج پژوهشی كه محققان ژاپنی به مدت یك ماه انجام داده اند نشان داده است كه مصرف چای اولانگ خواص درمانی فوق العاده ای دارد. به عقیده ی این محققان افرادی كه به مدت حداقل یك هفته چای اولانگ مصرف می كنند در خارش و تحریكات پوستی تسكین زیادی تجربه می كنند. بنابراین توصیه می شود كه چای اولانگ را نیز در برنامه ی روزانه تان داشته باشید.
تخم كتان برای مقابله با اگزما فوق العاده است. چون این دانه های ریز منبع فوق العاده ی امگا 3 ها و امگا 6 ها محسوب می شوند. تأثیر این اسیدهای چرب در بهبود بافت ها، بهبود جای زخم و جوش، تحریك و تقویت سیستم ایمنی بدن و تسكین سطح پوست مثال زدنی است.

جگر برای بهبود اگزما مفید است؟
جگر، دل و قلوه نیز حاوی میزان قابل توجهی سلنیوم بوده و برای مقابله با خارش و پوسته پوسته شدن پوست مفید هستند. می توانید با این مواد غذایی غذاهای خوب و خوشمزه ای طبخ كنید. افزودن سیر و پیاز به جگر باعث افزایش خاصیت آن شده و تأثیر زیادی در بهبود وضعیت اگزما خواهد داشت.


تخم مرغ علائم اگزما را كاهش می دهد؟
تخم مرغ حاوی زینك است كه برای مقابله با اگزما فوق العاده عمل می كند. این ماده ی غذایی سرشار از پروتئین است. در نتیجه می توان آن را دوستدار پوست و تناسب اندام دانست. سعی كنید تخم مرغ را به صورت آب پز یا داخل سالاد و یا نیمرو میل كرده و از خواص آن بهره مند شوید.


تخم كتان می تواند اگزما را درمان كند؟
تخم كتان برای مقابله با اگزما فوق العاده است. چون این دانه های ریز منبع فوق العاده ی امگا 3 ها و امگا 6 ها محسوب می شوند. تأثیر این اسیدهای چرب در بهبود بافت ها، بهبود جای زخم و جوش، تحریك و تقویت سیستم ایمنی بدن و تسكین سطح پوست مثال زدنی است.

تخم كتان به تناسب اندامتان نیز كمك می كند. یعنی می توانید یك تیر با چند نشان داشته باشید. توصیه می كنیم تخم كتان آسیاب شده را به خورش ها و سالادهایتان افزوده و از خواص آن بهره مند شوید.

دسترسی سریع
پاسخگو