پاسخگو صبح ها شنبه دوشنبه چهارشنبه بعداز ظهر ها دوشنبه تا چهارشنبه از ساعت صبح ها 08:15 تا 09:00 بعدازظهر ها 15:00 تا 16:00 به مدت صبح ها 45 دقیقه بعدازظهرها 55 دقیقه

رادیو سلامت

پاسخگو

5 عادت روزانه برای تقویت سلامت روان

مراقبت از سلامت روان نه تنها برای مقابله با فشارهای روزمره، داشتن روابط خوب با دیگران و تحقق اهداف كاری مهم است، بلكه برای داشتن احساس خوب و مدیریت آن و برخورداری از الگوهای فكری سالم نیز اهمیت دارد.

1401/05/15
|
09:59

در حالیكه ممكن است به این موضوع دقت كافی نداشته باشیم اما عادات روزانه می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روان داشته باشد. تنبلی كردن، دیر خوابیدن، مصرف مواد غذایی ناسالم، دیر از خواب بیدار شدن همگی می‌توانند منجر به تحلیل وضعیت سلامتی شوند. تركیب عادات مثبت مانند مدیتیشن، گذراندن زمان در طبیعت، تغذیه سالم، انجام یوگا و تمرینات تنفسی می‌تواند به بهبود سلامت روان كمك كند.

كارشناسان تاكید دارند: عادات ما نه تنها روز ما بلكه ذهن، بدن و روح ما را نیز شكل می‌دهند. در سبك زندگی شهری تنها چیزی كه نیاز داریم، آرامش است. برای رسیدن به تعادل كامل بین ذهن، بدن و روح تنها كاری كه باید انجام داد این است كه از برخی عادات سالم پیروی كنیم.

برخی از عادات روزانه كه به سلامت جسم و روح كمك می‌كند:

انجام مدیتیشن: مدیتیشن یك روش عالی برای بهبود آسیب‌ها و از بین بردن استرس و اضطراب غیر ضروری است. ذهن، ماهیچه‌ها و اعصاب را آرام می‌كند و باعث می‌شود ذهن به سطح آرامش برسد. انجام منظم مدیتیشن می‌تواند بهبود قابل توجهی در سلامت روان به همراه داشته باشد و هنگامی كه ذهن در آرامش باشد، بدن نیز عاری از بیماری می‌شود.

ساعاتی را در طبیعت بگذرانید: بدن نیاز دارد تا ساعاتی را به استراحت و دور از فضای كار و محیط بسته خانه سپری كند. گذراندن دقایقی در طبیعت به شادابی بدن و ذهن كمك می كند. هوای تازه یك محرك عالی برای مغز است و می‌تواند كمك كند تا ذهن آرام شود.

رعایت یك رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در سلامت كلی روح و جسم دارد. هنگامی كه از غذای سالم مصرف می‌كنیم، بدن و ذهن به طور موثرتری واكنش نشان می‌دهند و در سطح عمیق‌تری به هم متصل می‌شوند. سعی كنید یك رژیم غذایی متعادل را در برنامه روزانه خود بگنجانید كه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین كند. سبزیجات تازه، میوه‌ها از جمله غذاهای سالم هستند. لازم است تا حد امكان از مصرف شكر و غذاهای سرخ شده خودداری و آنها را با غذاهای سالم و خوشمزه جایگزین كرد.

تنفس عمیق: نفس عمیق به اندازه كافی قدرتمند است كه الگوی افكار منفی را تغییر دهد. در مواقع اضطراب، نفس عمیق بكشید و خوبی‌های طبیعت را استشمام كنید. در این شرایط می‌توان به یك حس آرامش رسید كه در آن تمام افكار منفی از ذهن پاك می‌شود.

خواب كافی: خواب هورمون‌های رشد را در بدن ترشح می‌كند كه برای سلامتی ضروری است. علاوه بر این، خواب كافی به بدن اجازه می‌دهد روز بعد عملكرد موثرتری داشته باشد و از انرژی كافی برخوردار باشید. زمانی كه خواب كافی داشته باشید، بدن و ذهن شما بهتر هماهنگ می‌شوند.

دسترسی سریع
پاسخگو