معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، نسبت به توسعه سرویسها و سامانه خدمات غیر حضوری شهروندی در سازمان بیمه سلامت تاكید كرد.
مهدی رضایی با اشاره به توسعه سرویسها و سامانههای خدمات غیر حضوری شهروندی در سازمان بیمه سلامت گفت: قابلیتهای بسیاری برای بیمه شدگان و شهروندان كشور در این راستا مهیا شده است كه میتوان به ورود و اصلاح شماره همراه بیمه شدگان، ثبت نام افراد فاقد بیمه (فاقد اطلاعات در دیتابیس سازمان بیمه سلامت ایران)، مشاهده اطلاعات هویتی و بیمهای، دریافت خدمات بیمهای، مشاهده سوابق نسخه و جستجوی مراكز درمانی اشاره كرد.
وی افزود: با توجه به آنكه عمده قابلیتهای ایجاد شده در سرویسهای شهروندی به فرآیندهای بیمهگری و درآمد مرتبط بوده، در حال حاضر این آمادگی وجود دارد، ضمن بررسی فرآیندهای پیاده سازی شده و دریافت نظرات سازنده جهت بهبود احتمالی این فرآیندها، نیازمندیهای مورد نظر سایر حوزهها مانند نظارت، نظرسنجی و پزشك خانواده نیز با نظر كارشناسان پیاده سازی شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت تصریح كرد: در این بین مهمترین چالشهای شناسایی شده جهت ارائه خدمات شهروندی عبارت است از عدم اطلاع بیمهشدگان سازمان از خدمات شهروندی، تسهیل و گسترش دسترسی شهروندان به این خدمات، دادههای نادرست بیمهشدگان در بیمه، عدم ارائه برگ دفترچه و عدم پیاده سازی فرایندهای صدور و تمدید پوشش بیمهای در صندوقهایی چون ایرانیان، روستاییان بیمه پرداز و كاركنان دولت اشاره كرد.
رضایی تاكید كرد: لذا به جهت تسهیل در اجرای اهداف سازمان در خصوص الكترونیكی سازی فرایندهای ارائه خدمت به بیمه شدگان، پیشنهاد میشود فرآیندهایی چون تمدید و صدور پوشش بیمهای، ویرایش مشخصات فردی در قالب استفاده از سرویس ثبت احوال، درخواست پرداخت هزینههای مربوط به بیمه تكمیلی، نمایش پاسخ آزمایشات هر فرد، اطلاع رسانی نظارتی و بیمه گری در قالب سرویسهای خدمات غیر حضوری از طریق اپلیكیشنهای مختلف در اختیار آحاد مردم قرار گیرد؛ تا بتوان در آیندهای نه چندان دور به اهداف دیرینه سازمان در ارائه خدمات الكترونیكی به شهروندان كشور دست پیدا كرد.