از ساعت به مدت

رادیو سلامت

با هم حرف بزنيم

كدام را ترجیح می‌دهید: استفاده از ایموجی یا كلمات؟

یك پژوهشگر با واكاوی ابعاد مختلف استفاده از ایموجی در كشور‌های مختلف توسط كاربران، به یك سوال مهم پاسخ داده است.

1401/08/08
|
07:36

در طول صد‌ها سال آینده، ایموجی می‌تواند به هنر دیجیتال زمان ما تبدیل شود.

حداقل این چیزی است كه مایانك كجریوال، استادیار پژوهشی مهندسی صنایع و سیستم‌ها در دانشگاه كالیفرنیای جنوبی، تخمین می‌زند.

آخرین تحقیق او در مورد استفاده از ایموجی در توئیتر او را تشویق می‌كند تا به این فكر كند كه آیا رفتار جمعی ما در رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند چیزی را در مورد شرایط كنونی انسان به تصویر كشیده و آشكار كند یا خیر.

او گفت: جالب‌ترین بینشی كه از مطالعه به دست آمد، این بود كه مردم در استفاده از ایموجی واقعا جهانی هستند. مهم نیست به چه زبانی نگاه می‌كنید، می‌بینید كه روند بسیار واضحی در حال ظهور است.

او و تیمش بیش از 1.5 میلیارد توئیت عمومی را از اكتبر 2016 تجزیه و تحلیل كردند تا مشخص كنند كه كاربران توئیتر در سراسر جهان چگونه از ایموجی‌ها در ارتباطات اجتماعی خود استفاده می‌كنند؛ سپس، توئیت‌هایی را كه دارای GPS بودند، جدا كرده و ابرداده‌ها را برای یافتن اطلاعات زبان جست و جو كردند.

او توضیح داد: ما دوره‌ای را در پیش از همه‌گیری به خوبی انتخاب كردیم؛ زیرا می‌خواستیم روند‌های بسیار كلی را مطالعه كنیم، نه رویداد‌های خاص مانند انتخابات.

این تیم می‌خواست قبل از ظهور تیك تاك، اسنپ چت و دیگر پلتفرم‌ها، زمانی را بررسی كند كه در آن اكثر كاربران شبكه‌های اجتماعی روی توئیتر متمركز بودند.

او گفت: ما سعی كردیم بفهمیم كدام شكلك‌ها محبوب هستند؟ آیا تفاوت زبانی، تفاوت كشوری یا جهانی وجود دارد؟ ما در چشم انداز شكلك‌ها چقدر جهانی شده‌ایم؟

محبوب‌ترین ایموجی‌ها

در واقع آن‌ها دریافتند كه افراد بدون توجه به ملیت یا زبان، از شكلك‌ها به روشی مشابه استفاده می‌كنند. محبوب‌ترین شكلك‌ها در همه جا آن‌هایی هستند كه احساسات (شادی، غم و خشم) را به تصویر می‌كشند و چهره خنده‌دار به عنوان محبوب‌ترین شكلك در صدر جدول قرار دارد. چهره‌ها و قلب‌های خندان نیز بسیار محبوب هستند. این‌ها بیشتر احساساتی هستند. آن‌ها یا نظر خود را بیان می‌كنند یا یك حالت احساسی.

كجریوال گفت: این نشان می‌دهد كه ما موجوداتی احساسی هستیم.

به نظر می‌رسد كشور‌های غربی بیشتر از چهره‌های خندان استقبال می‌كنند و بیشتر كشور‌ها نسبت‌های نسبتا مشابهی از قلب‌ها با چهره‌های خندان دارند؛ به‌جز خاورمیانه كه «قلب آبی بسیار محبوب است». قلب قرمز معمولی در كشور‌های آمریكای جنوبی از جمله برزیل بسیار محبوب بود.

حتی اگر این بخشی از مطالعه نبود، طبق آنچه كجریوال مشاهده كرده است، بسیاری از پاسخ‌هایی كه او به مم‌ها در اینترنت می‌بیند، حاوی ایموجی‌های بیشتری هستند.

او گفت: مم‌های واقعا خوب تاثیر احساسی دارند؛ بنابراین به نوعی به ادعای اصلی مربوط می‌شود كه وقتی تاثیر احساسی وجود دارد، از شكلك‌ها بیشتر استفاده می‌شود و كلمات كمتر استفاده می‌شوند.

ایموجی‌های تجربی در میانه رتبه بندی قرار می‌گیرند. آن‌ها به اندازه نماد‌هایی كه یك احساس را نشان می‌دهند، محبوب نیستند؛ اما هنوز به طور متوسط استفاده می‌شوند. گاهی اوقات، شكلك‌های تجربی خاصی كه محبوب بودند، به مكان یا رویداد وابسته بودند. تجربیات می‎‌تواند شامل تعطیلاتی باشند كه در سراسر جهان جشن گرفته می‌شوند. به عنوان مثال، ایموجی هالووین در ماه اكتبر در آمریكا و همچنین در كانادا و استرالیا بسیار محبوب بود.

‌كجریوال گفت: ما متوجه شدیم كه در تعطیلات، استفاده از شكلك بیشتر بود. اگر شهر‌های ساحلی داشتید، مردم تمایل بیشتری به توئیت كردن داشتند، و این توئیت‌ها همچنین ایموجی بیشتری داشتند. به عنوان مثال، در شهر‌های ساحلی استرالیا، همه شكلك‌های مربوط به ساحل همیشه وجود داشتند و اگر آب و هوای خوبی در شهر‌های ساحلی داشتید، تنوع بسیار بیشتری از ایموجی‌ها را مشاهده می‌كردید. در كشور‌های اسكاندیناوی، ما تنوع زیادی در استفاده از ایموجی پیدا نكردیم. آن‌ها تمایل داشتند استفاده محدودی از ایموجی‌ها داشته باشند.

در مقایسه، پرچم‌ها و نماد‌های ملی‌گرایانه به‌اندازه سایر انواع ایموجی‌ها استفاده نمی‌شد، مگر در نمایش‌هایی مانند رویداد‌های ورزشی.

او گفت: آنچه داده‌ها به ما نشان داد این است كه در زندگی روزمره، مردم بیشتر بر حالات عاطفی و تجربیات خود، حداقل قبل از همه‌گیری، تمركز می‌كنند. توزیع بسیار مشابه بود، مهم نیست كه كدام زبان را مطالعه كرده‌اید، حتی اگر همه زبان‌ها را با هم مطالعه كرده باشید.

به گفته او حتی با وجود این كه استفاده از ایموجی تا حد زیادی زبان گرا بود، كجریوال متوجه برخی ویژگی‌های عجیب و غریب شد كه او به تاثیر زبانی نسبت داد.

مناطق فرانسوی زبان از جمله كانادا و فرانسه، الگو‌های مشابه‌تری از استفاده از شكلك نسبت به كشوری مانند آلمان داشتند. كانادا و هند نیز از نظر شیوه استفاده از ایموجی بسیار شبیه به هم بودند، به احتمال زیاد به این دلیل هندی‌های بسیاری ساكن كانادا هستند.

شكلك‌ها اولین بار در دهه 1990 وارد جریان اصلی شدند و برخی آن‌ها را اولین زبان دنیای دیجیتال نامیدند. برای بسیاری، شكلك‌ها وقتی در متن‌ها و دیگر اشكال ارتباطات دیجیتال اضافه می‌شوند، لایه‌ای از صمیمیت را اضافه می‌كنند. كجریوال تصور می‌كند رونق رسانه‌های اجتماعی با توجه به محدودیت 140 كاراكتری در توئیتر واقعا زمینه را برای استفاده از ایموجی‌ها فراهم كرده است.

او گفت: اگر شما فقط مجاز به 140 كاراكتر بوده و ایموجی نیز یك كاراكتر محسوب شود، در بیان احساس شما یا كاری كه انجام می‌دهید ایموجی بهتر می‌تواند عمل كند. به همین دلیل است كه شاید برای مدت طولانی از سال 1999 تا 2008، ایموجی‌ها واقعا موضوع گفت و گو نبودند؛ اما در پنج سال گذشته، مردم شروع به مطالعه و استفاده از آن‌ها كرده‌اند.

در سال 2015، شكلك خنده گریه كه رسما به عنوان «چهره با اشك شوق» شناخته می‌شود، اولین تصویرنگاره‌ای شد كه به عنوان كلمه سال فرهنگ لغت آكسفورد ستایش شد. به گفته دانشگاه آكسفورد، این «كلمه» بود كه به بهترین وجه منعكس كننده اخلاق، خلق و خو و مشغله‌های سال 2015 بود.

هفته گذشته، مایكروسافت مجموعه ایموجی‌های خود را گسترش داد. این شركت در توئیتی اعلام كرد مجموعه جدیدی از نماد‌ها را معرفی می‌كند تا «جهانی را كه در آن زندگی می‌كنیم بهتر منعكس كند». برای كجریوال، این واقعیت كه مایكروسافت، اسلك و سایر پلتفرم‌ها از شكلك‌ها پشتیبانی می‌كنند و مجموعه‌های استاندارد در حال رشد هستند، نشانه‌ای دلگرم كننده است.

كجریوال گفت: این برای من نشان دهنده آن است كه آن‌ها بسیار قدرتمند هستند و این جا هستند تا بمانند. این اتفاق خوبی است؛ زیرا به ما امكان می‌دهد بیانگر باشیم، به خصوص در جایی كه با كلمات راحت نیستیم و فقط می‌خواهیم چیزی را كه احساسی‌تر است، استفاده كنیم.

دسترسی سریع
با هم حرف بزنیم