افزایش آمار تلفات تصادفات عابران پیاده باعث شده به مدیران ترافیكی كشور ماموریت داده شود تا راهكارهایی برای مهار این فاجعه پیشنهاد و اجرایی كنند؛
بر اساس آخرین آمار 40 درصد قربانیان تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند، این آمار نگران كننده دلیل ماموریت تازه شورای عالی ترافیك كشور به شورای ترافیك استان ها است.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با اشاره به حوادث و مرگ عابران پیاده در كشور در برنامه افق روشن رادیو سلامت گفت : روزانه به طور متوسط 9 عابر پیاده در كشور كشته می شوند كه از این تعداد تلفات 45 درصد در شهرها و 11 درصد در جاده ها رخ می دهد . سرهنگ محمد ترحمی بابیان اینكه عمده این حوادث در شب روی می دهد افزود: دیده شدن عنصر اصلی كاهش تصادفات عابران پیاده است كه اگر آنان درك خطر از حوادث رانندگی داشته باشند بی شك آمار تلفات عابران پیاده كاهش می یابد.
در این بین رییس شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور گفته با بررسی آمار تصادفات درون شهری و تلفات ناشی از آن مشخص شد كه حدود 40 درصد از تلفات متعلق به عابران پیاده و 40 درصد دیگر متعلق به موتورسیكلت سواران است، بنابراین با توجه به نقش تعیینكننده این دو عامل در آمار تلفات ناشی از تصادفات شهری، شورای هماهنگی ترافیك استانها مكلف شد با تشكیل مداوم و پیوسته جلسات این شورا، برنامهریزیهای لازم در خصوص كاهش آمار تلفات عابران پیاده انجام دهد
همچنین كارشناس دفتر حمل و نقل و ترافیك سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور با اشاره به دستورالعمل جدید شهرداری ها جهت افزایش مسیر پیاده راه د ربرنامه افق روشن رادیو سلامت گفت : در حال حاضر آیین نامه های متعددی برای افزایش ایمنی عابران پیاده وجود دارد كه متاسفانه اجرا نمی شود . مریم لك افزود: شهرداری ها موظف اند با توسعه مسیر پیاده راه و حركت به سمت شهر انسان محور گامی در جهت كاهش تلفات عابران پیاده بردارد.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در ادامه برنامه افق روشن رادیو سلامت گفت : نكته مهمی كه به آموزش نیاز دارد و البته یكی از دلایل تصادفات عابران پیاده محسوب میشود، نوع پوشش آنهاست. نوع پوششی كه بویژه در شبها موجب دیدهنشدنشان میشود. استفاده از رنگهای فعال مثل زرد و قرمز افراد را در نگاه رانندگان از محیط منفك میكند.
سرهنگ ترحمی همچنین به اشغال فضای پیاده رو توسط كسبه اشاره كرد و گفت : مسدود شدن پیاده رو نیز منجر به هدایت عابران پیاده به عرض خیابان شده و این نیز دلیل دیگری بر كشته شده عابران پیاده است .
براساس پژوهشی دید نامناسب یك عامل خطر كلیدی است كه سرنشینان خودرو و عابران پیاده را مورد تهدید قرار می دهد. وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناكافی بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز اتفاق می افتد. نور نا كافی معابر، استفاده نكردن از تجهیزات ایمنی نظیر چراغ خطر و شبرنگ در عقب، جلو و روی چرخ های دوچرخه و ناسالم بودن چراغ موتورسیكلت و وسایط نقلیه احتمال رخداد حادثه را تشدید می كند.
نویسنده : فاطمه شهبازی