امتحانات دانش آموزان حضوری است مگر اینكه متخصصان بهداشت اجازه ندهند

از شیوه فعلی خدمات و آموزش در مدارس راضی نیستیم

1399/09/10
|
11:35

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی مشكلات اخیر شبكه شاد گفت: یك بخشی مربوط به زیرساخت فنی و بخش دیگر مربوط به كاستی های نرم افزاری است كه شناسایی شده و در حال ترمیم است. این كار با توسعه زیرساخت ها و رفع اشكالات فنی در حال انجام است و تیم مسئولین فنی به ما نوید داده اند كه در یكی دو هفته آینده این مشكل هم برطرف خواهد شد.

محسن حاجی میرزایی صبح امروز در برنامه تلویزیونی شبكه پنجم سیما با بیان اینكه در دوران كنونی روش آموزش، نقش خانواده و دانش‌آموز، روش ارزشیابی و ارتباط گرفتن دانش‌آموز با معلم و همچنین معلم با دانش‌آموز تغییر كرده است گفت: روش نظارت مدیران بر انجام ماموریت‌های مدرسه نیز تغییر كرده و تمامی اینها در این شرایط متفاوت برای آموزش و پرورش رقم خورده است.


وی افزود: آموزش در شرایط كرونا، آموزش در بحران است؛ بحران یعنی اینكه حال هیچكس حال طبیعی نیست و همه در این شرایط ویژه و نگران، كار را دنبال می‌كنند.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه كار كردن در این شرایط برای همه سخت و پیچیده است گفت: همه تلاش ما این است كه محیط كار مناسبی را برای همكاران خود مهیا كنیم و ماموریت خود را به درستی انجام دهیم. به دنبال این هستیم كه دانش‌آموزان در این شرایط آسیب نبینند و محتوای آموزشی به درستی به آنها منتقل شود تا افت تحصیلی پیدا نكنند و ترك تحصیل نیز نداشته باشند.


وی در ادامه با اشاره به پیشینه و دلایل راه اندازی شبكه شاد گفت: ایجاد مجموعه ای با توانمندی ارائه خدمت به همه دانش آموزان و معلمان كار قابل توجهی بود. شركت همراه اول زیرساخت های شبكه شاد را فراهم كرد و بهترین متخصصان ایرانی امروز درگیر كار روی شبكه شاد هستند و می توانند شهادت دهند هر روز وضعیت بهتری را نسبت به روز قبل تجربه كرده ایم.


حاجی میرزایی با اشاره به مشكل كنونی شبكه شاد گفت: یك بخشی مربوط به زیرساخت فنی و بخش دیگر مربوط به كاستی های نرم افزاری است كه شناسایی شده و در حال ترمیم است. این كار با توسعه زیرساخت ها و رفع اشكالات فنی در حال انجام است و تیم مسئولان فنی به ما نوید داده اند كه ظرف یكی دو هفته آینده این مشكل هم برطرف خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره استمداد از بخش های بیرونی آموزش و پرورش گفت: از مجموعه های دیگر كمك خواسته بودیم اما یكی از مطالبات ما فراهم كردن محیط ایزوله برای دانش آموزان بود. ما از پیام رسان های داخلی تضمین خواسته بودیم كه باید تحت تست هایی قرار می گرفتند اما نپذیرفتند و ناگزیر شدیم شاد را راه اندازی كنیم.


وی افزود: حتی هفته های اول، پنج پیام رسان داخلی را هم معرفی كرده بودیم اما به سرعت متوجه شدیم كه توانایی لازم را برای ارائه این سرویس ندارند. اینستاگرام، واتساپ و غیره همه خارجی هستند اما تنها اپلیكیشن بومی با این حجم كاربر، شاد است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه شاد یك بستر گسترده است و خطاها و كاستی هایش زود آشكار می شود اظهار كرد: شاد در همه خانه ها حضور دارد و هر خانواده ای می داند كار ما چگونه است.


حاجی میرزایی به برقراری 600 هزار ارتباط زنده در شبكه شاد در هر روز اشاره كرد و گفت: در برخی ساعات روز ترافیك بالایی داریم كه ساعات كلاسی را در ساعات مختلف روز تقسیم كردیم تا بار ترافیك توزیع شود و پاسخگویی با مشكلات كمتری روبرو باشد.

امكان تهیه ابزار هوشمند برای دانش آموزان را نداریم

وی با اشاره به اینكه اكنون در شاد این امكان فراهم است كه دو یا سه فرزند بتوانند با یك گوشی وارد شبكه بشوند؟ گفت: اما درباره اینكه عده‌ای اكنون ابزار هوشمند ندارند، امكان تامین آن از ناحیه ما نیست چرا كه نیازمند واردات و تامین ارز است. البته تهیه ابزار هوشمند به همت خیرین در حال انجام است و در بودجه سال 1400 نیز پیش بینی‌هایی برای این امر انجام شده است.

امتحانات دانش آموزان حضوری است مگر اینكه متخصصان بهداشت اجازه ندهند


وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات نیز گفت: ترجیح ما آموزش حضوری است. اصل بر برگزاری امتحانات به صورت حضوری است زیرا از وقتی كه ارتباط ما با دانش‌آموز مجازی شده باید میزان فراگیری او از درس برای ما مشخص باشد، لذا امتحان حضوری است مگر اینكه در زمان امتحانات با وضعیتی مواجه شویم كه متخصصان امر بهداشت اجازه این موضوع را ندهند.

توصیه می كنیم بعد از تعطیلی دوهفته ای آموزش كلاس اولی ها حضوری شود


حاجی میرزایی افزود: به محض خارج شدن از این تعطیلی دوهفته ای به خانواده‌ها توصیه آموزش حضوری به ویژه برای كلاس اولی ها را داریم و خود ما بر رعایت پروتكل‌های بهداشتی تاكید می كنیم.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه لایحه رتبه بندی به دولت ارائه شده گفت: اعتباری نیز در بودجه 1400 برای آن پیش بینی شده و امید است سال آینده این لایحه اجرا شود.

وی ادامه داد: در رتبه بندی پیشین از ظرفیت 10 قانون خدمات استفاده شده بود كه پس از تعمیم دادن این ظرفیت توسط دولت به تمام كاركنان دولت، عملا رتبه بتدی قبلی بی‌اثر شد و ما مجددا در این لایحه رتبه بندی را پیش بینی كردیم.

از شیوه فعلی خدمات و آموزش در مدارس راضی نیستیم


وزیر آموزش و پرورش نسبت به وضعیت فعلی خدمات، پشتیبانی، شیوه آموزش در مدارس ابراز نارضایتی كرد و افزود: در شرایط فعلی همه چیز تغییر كرده است و ما در راهی قدم گذاشتیم كه قبلا طی نكرده بودیم اما این شرایط روز به روز بهتر خواهد شد.

دسترسی سریع