رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی از مناسبسازی 1000 عنوان كتاب، 36 رشته مهارتی، 42 رشته فنی و حرفهای و 80 رشته كاردانش خبر داد.
سید جواد حسینی در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی كشور كه با حضور وزیر آموزشوپرورش و همچنین نمایندگانی از وزارت كشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، صداوسیما، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و جمعی از معاونان وزیر آموزشوپرورش كه از طریق ویدئو كنفرانس در جلسه حضور داشتند و در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار كرد: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را در آموزشوپرورش در دستور كارداریم.
وی افزود: 152 هزار دانشآموز تحت پوشش سازمان آموزشوپرورش استثنایی قرار دارند. 70 هزار نفر در مدارس عادی، 21 هزار دانشآموز در850 مدارس پذیرا، 34 مدرسه شبانهروزی، 48 مدرسه ویژه اوتیسم 23 مدرسه ویژه نابینایان، 26 مدرسه خاص دانشآموزان ناشنوا و 100 مدرسه ویژه دانشآموزان دارای مشكل حركتی داریم.
حسینی از فعالیت 1600 مدرسه استثنایی در سطح كشور خبر داد و تصریح كرد: پوشش تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه 18 برابر و آمار دانشآموزان تلفیقی نیز 82 برابر شده است، اعتبارات این بخش نیز 8 برابر شده است.
وی ادامه داد: در مواردی مانند؛ برنامه و هدف، نظام آموزشی، ارزشیابی، قوانین و مقررات، محتوا، هزینه، مكان و ماهیت كار ، آموزشوپرورش استثنایی با عادی متفاوت است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی خاطرنشان كرد: تألیف و مناسبسازی محتوای درسی، مناسبسازی تجهیزات، مناسبسازی فضا، مناسبسازی دانشآموزان عادی در مدارس پذیرا، مناسبسازی منابع انسانی و مناسبسازی فضای مجازی و آموزش از راه دور ازجمله اقداماتی است كه در راستای مناسبسازی، دسترسی و تردد و تحرك افراد دارای معلولیت انجامگرفته است.
وی افزود: مناسبسازی 1000 عنوان كتاب، مناسبسازی 36 رشته مهارتی دوره متوسطه، 42 رشته فنی و حرفهای، 80 رشته كاردانش و جمعاً 158 رشته در توسعه فنی و حرفهای از اقدامات انجامشده در زمینه مناسبسازی محتواهاست.
حسینی از مناسبسازی برای گروههای؛ كمتوان ذهنی، آسیب بینایی، آسیب شنوایی و جسمی- حركتی در راستای مناسبسازی تجهیزات خبر داد و عنوان كرد: در این خصوص نهضت مشاركتی توانافزایی را ایجاد كردیم كه به 105 قلم شامل 72 هزار مورد وسایل موردنیاز آموزشی و توانبخشی احتیاج دارد بنابراین اقداماتی در این زمینه انجامشده است.
وی از مناسبسازی 64 مدرسه تا پایان سال 99 خبر داد و اعلام كرد: اجرای طرح خشت تا بهشت با هدفگذاری 210 مدرسه، افتتاح 58 مدرسه، كلنگ زنی 31 مدرسه و 14 مدرسه اتیسم و مجموعاً 103 مدرسه ازجمله اقدامات مناسبسازی در این سازمان است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی از ساخت 31 سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی در استانها خبر داد و افزود: 13 سالن ورزشی در حال ساخت است و 15 استان نیز فاقد سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی است.
وی اظهار كرد: راهاندازی 3 مركز تشخیص آموزش و توانبخشی، راهاندازی 1 پارك تحرك و جهتیابی ویژه نابینایان و ساخت 2 واحد اتاق چند حسی ازجمله اقدامات مناسبسازی نوآورانه است.
حسینی از ایجاد رمپ و بالابر برقی در درون سازمان جهت تردد معلولین خبر داد و افزود: راهاندازی 23 اتاق بازی و 2 اتاق چند حسی از دیگر اقدامات در این زمینه است.
وی به مناسبسازی دانشآموزان عادی در مدارس پذیرا، تألیف كتاب راهنمای فرزند پروری و تولید احكام دین اشاره و عنوان كرد: تدوین 15 لوح فشرده در مسیر زندگی همراه با فرزند، تألیف 4 كتاب مداخله به هنگام، مناسبسازی معلمان استثنایی و پذیرا و مناسبسازی منابع انسانی جامعه با همكاری صداوسیما و تهیه 12 كلیپ اینفوگرافی با همكاری صداوسیما در زمینه آگاهی بخشی ازجمله اقدامات اتمام شده است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، راهاندازی نهضت زبان اشاره، نهضت خط بریل و آموزش معلمان مبتنی بر مهارتهای چندگانه را ازجمله اقدامات مناسبسازی برشمرد و اظهار كرد: در شرایط كرونایی؛ مناسبسازی فضای مجازی و آموزش از راه دور، ایجاد 7 پایگاه مجازی آموزش در استان، تولید 55 فیلم، همكاری با شبكه آموزش و مدرسه تلویزیونی، اختصاص یك روز تدریس در شبكه آموزش به دانشآموزان استثنایی و تجهیز شبكه شاد به برنامه گویا ساز ازجمله اقدامات مناسبسازی انجامشده در دوره كرونا است.
وی گفت : از مجموعه 25 بسته تحولی سند تحول سه بسته به حوزه دانشآموزان استثنایی مربوط میشود.
به گزارش مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، حسینی افزود: انتظار میرود ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی در زمینههای؛ نهضت توانافزایی، مناسبسازی معابر منتهی به مدارس، كمك به سرویس ایاب و ذهاب، كمك به تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین، مهارت آموزشی و اشتغال، مداخلات بهنگام و همكاری با وزارت بهداشت ، كمك به كیفیتبخشی و تغییر نگرش در خصوص طرح تلفیقی_ فراگیر و ... همكاری كند.