تاثیر كرونا بر شیوع بیشتر پدیده چاقی

لزوم غربالگری قد و وزن همه دانش آموزان

1399/08/10
|
08:39

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه چاقی، محصول سبك زندگی ماست كه بر میزان تحرك و پویایی افراد اثر گذاشته است، گفت: در این میان كرونا بر كم تحركی جمعی افزوده و خانه نشینی و كم تحركی به شیوع بیشتر پدیده چاقی كمك كرده است.

محسن حاجی میرزایی در مراسم افتتاحیه طرح كنترل وزن و چاقی دانش آموزان و افتتاح نمایشگاه آن كه به صورت ویدئو كنفرانس برگزار شد با بیان اینكه دو تا 9 درصد هزینه های سلامت، صرف پیامدهای چاقی می شود كه در دهه های اخیر افزایش یافته و بیش از دو برابر شده است، گفت: پدیده چاقی بین نیم تا 1.7 درصد از تولید ناخالص داخلی كشورها را هدر می دهد.

وی افزود: هزینه درمان خانواده های دارای افراد چاق 37 درصد بیش از سایر خانواده هاست. 60 درصد دیابت و 18 درصد بیماریهای قلبی ناشی از اضافه وزن است و افراد چاق دو برابر بیشتر دارو مصرف و یك و نیم برابر بیشتر به پزشك مراجعه می كنند. میزان بستری آنها بیشتر و میزان از كارافتادگی شان دو برابر بیشتر است. همچنین امید به زندگی شان چهار تا 10 سال كمتر از سایرین است و این آمارها نشان می دهد با پدیده بزرگ و خطرناكی روبه رو هستیم كه باید برای آن تدبیر كرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه موظف هستیم به سلامت جسمی و روحی دانش آموزان نیز حساس باشیم و نسبت به آن عكس العمل نشان دهیم گفت: تربیت متوازن و هماهنگ تربیتی است كه در كنار توجه به قوای ذهنی و دانش، سلامت دانش آموزان را هم تحت مراقبت قرار می دهد.

حاجی میرزایی ادامه داد: این مشكل محصول سبك زندگی ماست كه بر میزان تحرك و پویایی افراد اثر گذاشته است. در این میان كرونا بر كم تحركی جمعی افزوده و خانه نشینی و كم تحركی به شیوع بیشتر پدیده چاقی كمك كرده است.

وی با بیان اینكه طرح كوچ منوط به غربالگری سراسری است كه آمارها حكایت از استقبال خوب استان ها و خانواده ها دارد اظهار كرد: ما انسان ها یك دایره نیازهایی برای سلامت جسمی و روحی داریم. در مقابل آن تقاضاها و خواسته هایی داریم كه برای تحقق آنها تلاش میكنیم. وضعیت مطلوب وضعیتی است كه دایره نیازها و خواسته ها با همدیگر منطبق شوند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر این دو دایره از همدیگر فاصله گرفتند وضعیت نگران كننده می شود. اینكه چگونه می توانیم نیازهای افراد را در سبد تقاضای آنها قرار دهیم یك فرایند خلاقانه و پیچیده نیاز دارد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینكه مسئولیت دینی، شرعی و اجتماعی همه ما اقتضا می كند كه در این دوران با تمام توان برای آموزش، پرورش و سلامت دانش آموزان تدبیر كنیم و در میدان حضور داشته باشیم عنوان كرد: باید به دانش آموزان كمك كنیم. این مهم نیازمند وجود نیروهای خستگی ناپذیر است كه توانایی لازم را برای برقراری ارتباط صمیمانه و نزدیك با دانش آموزان را دارا هستند و خلاقیت و توانمندی دارند.

وی افزود: مجموعه ای از تلاش ها و كوشش ها برای اجرای این طرح در كشور صورت گرفته و امیدوارم در اسفندماه نه تنها به اهداف تعیین شده برسیم، بلكه از اهداف پیشی بگیریم. اگر بتوانیم سبك زندگی و الگویی را در دانش آموزان نهادینه كنیم كه در قالب آن پویا و فعال باشند در تمام زندگی شان اثر خواهد گذاشت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه اگر اكنون انتخاب درستی صورت بگیرد، مابقی انتخاب های ما در طول زندگی اصلاح خواهد شد، گفت: این كار را نمی توانیم به خوبی پیش ببریم مگر آنكه خانواده ها و انجمن اولیا و مربیان پای كار بیایند. همچنین باید از ظرفیت تمام معلمان بهره مند شد. باید زمینه های شوق آفرینی و تقویت انگیزه دانش آموزان را فراهم كرد.

حاجی میرزایی افزود: اجازه ندهیم كه تعطیلی آموزش حضوری، مانع اجرای شایسته و سنجیده این طرح شود. كسی كه مسئول غربالگری و كنترل دانش آموزان است باید هر هفته كنترل كند و با مدارس و خانواده ها پیوند برقرار كند.

وی با اشاره به تغییر زیست بوم آموزشی در دوران كرونا، تاكید كرد كه ارزیابی نهایی ما در پایان سال این است كه آیا توانستیم مسیر جایگزین را به گونه ای بپیماییم كه به نتایج مورد انتظار برسیم؟ اگر این مهم اتفاق نیفتد فرصت سوزی كرده ایم. همكارانم در استان ها روی تك تك دانش اموزان حساس و پیگیر وضعیت تك تك آنها باشند. لازم است همه دانش آموزان تحت غربالگری قد و وزن قرار بگیرند.

دسترسی سریع