مادر میتواند از محیط مدرسه عكس و فیلمی تهیه كند و در روزهای قبل كه هنوز مدرسه باز نشده است در مورد آن با فرزند خود صحبت كند و تصویرسازی كند.
مهسا شیرمحمدی، روانشناس كودك ، اظهار داشت: با باز شدن مدارس اضطراب جدایی از والدین به خصوص برای دانش آموزان سال بیشتر است و والدین باید از قبل زمینه را برای فرزندان ایجاد كنند و نباید یكباره فرزندشان را به مدرسه ببرند، چراكه باید قبل از شروع مدرسه فرزندشان را به محیط مدرسه برده تا فرزندشان با آن محیط تازه آشنا شوند.
این روانشناس كودك در ادامه اظهار داشت: مادر میتواند از محیط مدرسه عكس و فیلمی تهیه كند و در روزهای قبل كه هنوز مدرسه باز نشده است در مورد آن با فرزند خود صحبت كند و تصویرسازی كند، همچنین والد به فرزندش این توضیح را بدهد، زمانیكه او در مدرسه است در خانه چه كارهایى را انجام مىدهد و منتظر برگشت فرزند از مدرسه است.
شیرمحمدى افزود: كادر مدارس هم باید همكاریهای لازم را در این زمینه انجام دهند، مثلا برخی از دانشآموزان در طول زمانی كه در مدرسه هستند باید با مادرشان ارتباط بگیرند و اولیای مدرسه باید این اجازه را به دانش آموز بدهند تا دانش آموز با والدین خود صحبت كرده تا دلتنگی و اضطرابش بر طرف شود، البته این كار نباید از حد متداول خارج شود.
وی با اشاره به شرایط خاص امسال و وجود كرونا كه اضطرابها را چندین برابر كرده است گفت: شرایط حال حاضر خواه ناخواه بسیار استرس زا است، ولی ما میتوانیم با اطلاع رسانی های درست و به اندازه از این نگرانیها بكاهیم و فرزندمان را با ارائه اطلاعات زیاد بمباران اطلاعاتى نكنیم، مثلا به فرزند این اطمینان داده شود كه تو با رعایت نكات بهداشتی مانند شستن مكرر دستان و رعایت فاصله و زدن ماسك آن قدر توانمند هستی كه بتوانى بر این ویروس غلبه كنیم.
شیرمحمدى افزود: این استرس و اضطراب طبیعی است و سختگیری و نگرانیهای بیش از حد هم لزومى ندارد. بهتر است در زمانی كه فرزندان در مدرسه هستند تمركزمان را روی بازی و سرگرمی هم بگذاریم و زیاد تمركز بر روی فقط دروس نباشد. مثلاً بازیهایی مانند ساختن یا نقاشى شكل ویروس كرونا و رنگ كردن آن و سپس شستن آن سازه ، این بازى نمادین شاید ساده باشد اما به صورت نمادین هم به فرزندمان مى گوییم كه اگر دستانت را بشویى این ویروس به دستان تو نمىچسبد.