تحریم‌ها شامل حال اورژانس كشور نیز شده است.

براساس برنامه‌ریزی سازمان اورژانس كشور تعداد آمبولانس‌ها را به 5500 دستگاه ارتقا دادیم و خدمات را با سرعت مناسبی ارائه می‌دهیم.

1399/06/10
|
07:02

پیرحسین كولیوند روز دوشنبه در نشست خبری ویدیو كنفرانس كه از وزارت بهداشت برگزار شد درباره تاثیر تحریم‌ها بر خدمات سازمان اورژانس كشور افزود: هرچند اكنون هم ممكن است به آمبولانس نیازمند باشیم، اما با توجه به تامین آمبولانس‌ها در چند سال گذشته كه گشایشی اتفاق افتاده بود، در حال حاضر خدمات را با سرعت مناسبی ارائه می‌دهیم و زمان رسیدن ما به مددجو كاهش یافته است. نسبت به سال گذشته تقریبا 40 درصد خدمات را افزایش دادیم و زمان حضور كاهش یافته است. قبلا 38 دقیقه بود كه الان كمتر از 14 دقیقه است.

وی ادامه داد: اكنون در اورژانس هوایی 45 بالگرد داریم كه خدمات قابل توجهی ارائه داده است. در سازمان بهداشت جهانی كه قبلا در حوادث ترافیكی جزو كشورهای گروه هشتم جهان بودیم، اكنون جزو كشورهای گروه الف هستیم و با كشورهایی مثل آلمان و فرانسه و انگلستان مقایسه می‌شویم.

اجرای قانون بهره وری در اورژانس كشور

رییس سازمان اورژانس كشور درباره اجرای قانون بهره وری در این سازمان بیان كرد: شبهاتی در زمینه قانون بهره وری قبلا وجود داشت كه با حضور در دیوان عدالت حل شد و همكارانی كه دستورالعمل اجرای قانون بهره وری را اجرایی می‌كند، برای آنها انجام می‌شود. شبهه‌ای از زمان شروع آن وجود داشت كه در حال انجام هستیم. این‌كه همكاران ما جزو گروه بالینی هستند شكی نیست و از این موضوع كاملا دفاع می‌كنیم. بودجه‌ای كه باید برای این كار اختصاص داده شود باید توسط سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شود كه در حال پیگیری آن هستیم.

وی ادامه داد: در برخی موارد كه از چه زمانی مشمول كاركنان می‌شود شاید شبهاتی وجود داشته باشد. این طور نیست كه قانونی بر زمین مانده باشد و همه ما تابع قانون هستیم.

تمهیدات اورژانس برای كنكور سراسری

كولیوند درباره تمهیدات سازمان اورژانس كشور برای برگزاری كنكور سراسری اظهار كرد: برای برگزاری كنكور سراسری با هماهنگی معاونت بهداشت آماده هستیم و پروتكل‌های آماده شده نیز اجرایی می‌شود. سازمان اورژانس كشور هیچ وقت خود را جدا از سایر همكاران نمی‌داند و در كنار داوطلبان كنكور هستیم.

وی بیان كرد: برای مراسم محرم نیز بر اساس هرچه پروتكل‌های بهداشتی و درمانی بوده، اقدام خواهد شد و در كنار مردم خواهیم بود و خدمات را گسترده‌تر خواهیم كرد. ضمن این‌كه نشانه‌ای از ماه محرم را در آمبولانس‌ها خواهیم داشت كه به نوعی در این عزاداری‌ها شریك هستیم. ممكن است وزارت كشور یا وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی تمهیداتی داشته باشد كه ما عین مصوبات ستاد ملی مقابله با كرونا را رعایت می‌كنیم.

آمبولانس ریلی

وی درباره اورژانس ریلی اظهار كرد: آمبولانس ریلی یكی از آرزوهای ما بود كه با كمك وزیر راه و شهرسازی و حمایت مدیرعامل راه آهن قرار بر این شد كه 30 واگن را به صورت آمبولانس ریلی داشته باشیم و سپس دو بیمارستان برای ریل آمبولانس تجهیز شوند كه اولین مورد در عید غدیر بهره برداری شد. این آمبولانس‌ها به لوكوموتیوها متصل می‌شوند. آموزش خدمات در واگن‌ها نیز انجام می‌شود تا كمك‌های اولیه و خود امدادی و دگر امدادی و درخواست امداد از سامانه 115 نیز انجام شود.

كولیوند افزود: حتما دو بیمارستان ریلی را هم در كشور راه اندازی می‌كنیم و اگر این 30 ریل راه اندازی شود تمام خطوط را پوشش خواهد داد.

اقدامات سازمان اورژانس در طول بحران كرونا

كولیوند گفت: سازمان اورژانس كشور از ابتدای شیوع ویروس كرونا برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام داده و وارد عملیات شد. برنامه ریزی دقیقی برای مواجهه با این بیماری از طرف اورژانس انجام و آموزش‌های لازم به پرسنل ارائه شد. از ابتدا دچار شتاب زدگی و عجله نشده و به صورت دقیق كارهای فوریت‌های پزشكی را انجام دادیم. انتقال دانشجویان ایرانی از چین توسط سازمان اورژانس كشور و قرنطینه این دانشجویان برای 14 روز انجام شد. ارائه خدمات فوریت‌های پزشكی برای بیمارانی كه با ویروس كرونا مواجه شده بودند نیز توسط تیم عملیات ویژه اورژانس انجام شد. این تیم از دو سال قبل شكل گرفت كه یك تیم بین المللی محسوب می‌شود و در سراسر كشور حضور دارند. این تیم عملیات ویژه برای خدمت رسانی در زمان‌هایی مثل سیل و زلزله و طوفان و بیماری‌هایی مثل كرونا ایجاد شده و تجهیزات كافی و لازم هم برای این تیم فراهم شده است.

وی ادامه داد: در طول این دوران با تماس‌های چهار برابری با دیسپچ‌ها مواجه شدیم. به سرعت طبقه همكف سازمان اورژانس را تبدیل به یك مركز تلفن برای كرونا كردیم و همكاران ما به صورت داوطلب در این مركز حاضر شده و پاسخ‌گویی به سوالات هم در این مركز انجام شد. هنوز این مركز در حال خدمت رسانی به افرادی است كه نیازمند كمك هستند. یكی از اقدامات دیگر سازمان اورژانس كشور، ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاه‌های علوم پزشكی بود.

رییس سازمان اورژانس كشور افزود: شاید بسیاری از افراد برای دریافت خدمات به بیمارستان‌ها مراجعه نكنند، اما خدمات فوریت‌های پزشكی كاهش پیدا نكرده و این خدمات با دقت بالا ارائه می‌شود. رضایت مندی مردم دلیل بر ارائه خدمات مناسب توسط سازمان اورژانس است. در بحران كرونا نیز سعی و تلاش ما این بود كه به بقیه سازمان‌ها كه به كمك نیاز داشتند هم كمك كنیم. بعد از گذشت شش ماه همكاران ما هنوز در آماده باش هستند و 4 نفر از همكاران ما به شهادت رسیده و 1900 نفر از همكاران ما در اورژانس به ویروس كرونا مبتلا شدند.

كولیوند بیان كرد: در همین بازه زمانی 115 پروژه جدید افتتاح شد كه یكی از آن موارد راه اندازی اورژانس ریلی بود كه برای اولین بار در كشور اتفاق افتاد.

رضایت مندی از اورژانس 115 افزایش یافته است

وی گفت: برای كرونا از تیم عملیات ویژه استفاده می‌شود كه تجهیز شده‌اند. در نتیجه تاثیری بر كاهش ارائه خدمت به سایر مردم نداشته است. اگر بررسی میدانی انجام دهید، مشاهده می‌شود كه میزان رضایت مندی مردم از اورژانس 115 افزایش یافته و تقدیر و تشكر از سامانه 190 خیلی بیشتر از شكایت‌ها و انتقادها است. یعنی تعداد شكایت‌ها و انتقادها برای اورژانس 115 بسیار كاهش یافته است.

خدمات اورژانس رایگان است

وی بیان كرد: خدمات اورژانس در همه سطوح برای مردم رایگان است و تنها جایی كه ارائه خدمات رایگان را بدون منت ادامه می‌دهد، سازمان اورژانس است. همزمان با اقداماتی كه انجام می‌دهیم سامانه 115 به متخصصان حاضر در دیسپچ متصل می‌شود تا خدمات درمانی از همان محل تا تحویل بیمار به بیمارستان انجام شود.

افزایش نیروی انسانی اورژانس

رییس سازمان اورژانس كشور درباره افزایش نیروی انسانی در این سازمان گفت: در حال حاضر هم نیروهای اورژانس كم است. در استخدام‌های جدید نیز وزارت بهداشت نظر ویژه‌ای به اورژانس دارد و از مجوز استخدام سه هزار نفر، 500 نفر برای فوریت‌های پزشكی در نظر گرفته شده و 350 نفر نیز به صورت قراردادی جذب می‌شوند و از هفت هزار نفر بعدی هم تعداد قابل توجهی به اورژانس 115 اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: البته همچنان به دنبال جذب نیروی انسانی هستیم. در حال حاضر 30 درصد دانشجویان كه از ترم قبل وارد دانشگاه شدند از خواهران هستند.

آموزش عمومی اورژانس

كولیوند گفت: در آموزش عمومی خوب كار كردیم. به طور مثال در دو سال گذشته برای چهارشنبه سوری توانستیم 65 درصد مصدومان چهارشنبه آخر سال را كم كنیم. با وزیر آموزش و پرورش نیز هماهنگی‌هایی انجام شده كه در كتاب‌های درسی مطالب امدادخواهی و خود امدادی و دگر امدادی را آموزش بدهیم.

وی ادامه داد: با حضور پررنگ گروه آموزشی ما در مدارس این اقدامات انجام خواهد شد و در عین حال از فضای مجازی هم می‌توانیم كمك بگیریم. این موارد هم می‌تواند از حوادث پیشگیری كرده و جان‌ها را نجات بدهد.

75 درصد بیماران كرونا توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند

رییس سازمان اورژانس كشور اظهار كرد: برای تخت‌های بیمارستانی اورژانس تمهیدات خاصی اندیشیده شده و جمهوری اسلامی ایران یكی از كشورهایی است كه توانسته خدمات گسترده‌ای را به بیماران كرونایی ارائه بدهد. 75 درصد بیماران مبتلا به كرونا توسط اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل شده و صد در صد این بیماران كه بین بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند هم توسط اورژانس انتقال پیدا كرده‌اند. تاكنون كمبود تخت گزارش نشده و معاونت درمان در این زمینه برنامه ریزی كرده است.

وی افزود: اضافه بر وظیفه ذاتی خود، برای این حوادث هم برنامه ریزی می‌كنیم تا حضور داشته باشیم. هر جا با برنامه ریزی عمل كردیم، عقب نیفتاده و دچار شتاب زدگی نشدیم. با برنامه ریزی دقیق‌تر می‌توانیم خدمات بهتری را ارائه بدهیم. امروز با مسئولان معاونت بهداشت هم جلسه‌ای داشتیم تا سناریوهای مختلف در فصل‌های آینده را تعریف كرده و برنامه ریزی كنیم.

حضور اورژانس در مترو

كولیوند درباره حضور اورژانس در مترو گفت: چند سال است كه در ایستگاه امام خمینی (ره) و صادقیه مستقر هستیم و هرجایی كه مترو در اختیار ما بگذارد، پایگاه اورژانس را فعال می‌كنیم. رایزنی‌هایی با مترو برای راه اندازی پایگاه‌های جدید انجام شده است. شهرداری تهران هم همكاری خوبی با سازمان اورژانس دارد و 32 پد بالگرد را برای اورژانس ایجاد كرده است.

وی ادامه داد: همچنین سوله‌های بحران هم در اختیار اورژانس قرار داده شده است. در كنار آتش نشان‌ها، پایگاه اورژانس هم وجود دارد و همراه با آتش نشان‌ها، نیروهای اورژانس هم اعزام می‌شوند. در بسیاری مواقع ممكن است برای آتش نشان‌ها اتفاقی بیفتد كه ما پشتیبانی می‌كنیم.

موتور آمبولانس‌ها هزینه‌ها را كاهش و سرعت را افزایش داد

وی درباره موتور آمبولانس‌ها اظهار كرد: یكی از كارهای موفق سازمان اورژانس كشور، راه اندازی اورژانس موتوری بود كه توانست خود را سریع‌تر به مددجو برساند. اورژانس موتوری به كاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت كمك كرد. این كار در تهران در ابتدا با 330 دستگاه موتور آمبولانس آغاز شد. برای پوشش سایر شهرها، هزار دستگاه دیگر موتور آمبولانس هم خریداری شد و به زودی به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود. مردم حق بهترین خدمات را دارند و در انتخاب موتور هم این مراحل را انجام دادیم.

اورژانس همچنان مزاحم تلفنی دارد

وی بیان كرد: اورژانس همچنان مزاحم تلفنی دارد و شاید این موضوع به فرهنگ سازی نیاز داشته باشد. خواهش ما این است كه در شرایط سخت كنونی كه همكاران ما با تمام وجود كار می‌كنند، دیگر مزاحم تلفنی یك ظلم مضاعف است. دستگاه‌های دیگر هم از لحاظ قانونی برای پیشگیری و پیگیری این مزاحم‌های تلفنی با ما همكاری می‌كنند. بین 25 تا 30 درصد تلفن‌ها با اورژانس، مزاحم است.

آمادگی برای مراسم اربعین

كولیوند درباره برگزاری مناسبت‌هایی مثل اربعین و محرم اظهار كرد: در این زمینه تابع تصمیم‌های ستاد ملی كرونا هستیم. اگر ستاد اربعین تصمیمی را بگیرد، حتما برنامه ریزی داریم. در حال حاضر هم برای سناریوهای مختلف برنامه ریزی كردیم. اگر مراسم اربعین برگزار شود، بر اساس پروتكل‌ها اقدام خواهیم كرد. این طور نیست كه عقب بیفتیم یا كم كاری كنیم. وظیفه ذاتی ما فوریت‌های پزشكی است و پشتیبانی این مراسم هم جزیی از خدمات ما محسوب می‌شود.

هیچ خودروسازی نتوانسته آمبولانس تولید كند

رییس سازمان اورژانس كشور درباره خرید موتور برای موتور آمبولانس‌ها گفت: هنوز موتور آمبولانس تولید داخل كه خدمات ما را پوشش بدهد نداریم. البته با تولیدكنندگانی مذاكره كردیم. حتی در تولید آمبولانس هم همین طور است و هیچ كدام از خودروسازان نتوانسته‌اند آمبولانس تولید كنند. یك سال است كه با تولیدكنندگان برای ساخت اتوبوس آمبولانس مذاكره می‌كنیم تا از توانمندی خودمان استفاده كنیم.

دسترسی سریع