ممكن است خانوادهها اضطراب داشته باشند اما بدانند تك تك دانشآموزان، فرزندان و نوههای ما هستند و قطعا تلاش میكنیم تا هیچ كدام از آنها دچار مشكلات خاص نشوند.
سعید نمكی وزیر بهداشت در دیدار وزیر آموزش و پرورش كه برای تبریك روز پزشك به وزیر بهداشت و مدافعان سلامت به ستاد وزارت بهداشت رفته بود، اظهار داشت: همواره اعتقاد داشتهام كه آموزش و پرورش، پایه گذار توسعه ملی است و اگر بخواهیم ببینیم كشوری به سمت توسعه یافتگی حركت میكند یا خیر، نباید اتوبانها، كارخانهها و چاههای نفت آن را ببینیم بلكه باید ببینیم در مدارس آن چه كسانی روی نیمكتها نشستهاند و در آن كشور چقدر دانشآموزان روح جستجوگر دارند و چقدر معلمان آمادگی پاسخگویی به این روح جستجوگر را كسب كردهاند.
وی افزود: قطعا توسعه ملی محقق نخواهد شد مگر با تربیت انسان توسعه یافته و این انسان توسعه یافته به جز در دوران تولد كه اذان در گوش نوزادان گفته میشود، از اولین روزهای مدرسه شكل میگیرد و مدرسه اولین ایستگاه جمعی است كه كودك در آن محیط، خیلی چیزها را فرا میگیرد.
وزیر بهداشت یادآور شد: در سازمان برنامه و بودجه معتقد بودم كه اگر بخواهیم در توسعه ملی، تحول ایجاد كنیم باید در مدارس سرمایهگذاری كنیم؛ قوی ترین معلمان را برای آموزش دوران ابتدایی انتخاب كنیم، بهترین حقوق را به آنها بدهیم كه دغدغه خاطر نداشته باشند تا بهترین انسانها برای توسعه آینده كشور تربیت شوند.
نمكی اضافه كرد: خیلی از موارد زندگی را باید از روزهای اول مدرسه به انسانها آموخت. معتقدم خیلی وقتها فقط حافظه دانشآموزان را پر میكنیم و در آموزش و جامعه محور تربیت كردن، نقصانهایی داریم. در خیلی از كشورهای دنیا، روز اول كودكان را برای آموزش ترافیك به خیابانها، احترام به حقوق شهروندی و آشنایی با دموكراسی به مجلس میبرند.
وی تأكید كرد: مدرسه بهترین كانون برای نظام سلامت است كه بتواند تحول در بُعد توسعه نظام سلامت را از آنجا آغاز كند و امروز با توجه به فرزند سالاری در خانوادهها، یك دانشآموزان میتواند در نظام سلامت، یك پیام آور سلامت باشد چون امروزه دیگر كودكان و دانشآموزان، رستورانها را انتخاب و نظام تغذیه خانواده را ساماندهی میكنند.
وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همراهی وزیر آموزش و پرورش در مبارزه با كرونا از روزهای نخست اپیدمی این ویروس در كشور، گفت: در رعایت پروتكلها، بایدها و نبایدهایی كه باید اجرا میشد، وزیر آموزش و پرورش، همواره پیشگام بود و بارها گفت كه همه فضاها، معلمان و ظرفیتهای این وزارتخانه در خدمت مدیریت كرونا است.
نمكی تأكید كرد: زحمتی كه همكاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد و تقویت زیرساخت فضای مجازی برای آموزش به دانشآموزان كشیدند، قوت قلب زیادی به ما داد كه هم میتوانیم از اینكه دانشآموزان از تحصیل دور میمانند، نهراسیم و هم اینكه نگران نباشیم كه دچار مشكلات ناشی از بیماری میشوند. روزهای اول اگر میگفتند كه كودكان كمتر به این ویروس مبتلا میشوند اما امروز شواهد محكمی داریم كه با تغییر رفتار ویروس، كودكان را هم ممكن است، گرفتار كند.
وی تصریح كرد: ممكن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم كه شاید شاهد همزمانی كرونا و آنفلوآنزا باشیم و وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش، به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیمگیری میدهد كه هم آموزش و پرورش را دایر نگه داریم و هم برای پیشگیری از بیماری، تلاش كنیم.
وزیر بهداشت بیان داشت: طرح هایی را در وزارت بهداشت برای مدارس آغاز كردهایم كه از نمونههای آن، مدارس عاری از پوسیدگی دندان است و برای اولین بار آن را در اردیبهشت سال گذشته در نمین اردبیل به عنوان پایلوت آغاز كردیم و نیت ما این بود كه دندانهای یك میلیون و 200 هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی كه دوره بسیار مناسبی است را عاری از پوسیدگی كنیم و راه را ادامه دادیم كه با تعطیلات مدارس روبرو شد و امیدواریم كه شاهد استمرار این طرح با كمك وزارت آموزش و پرورش باشیم.
نمكی با بیان اینكه طرح نماد یا نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزی یكی از طرح های مهم برای دانشآموزان است، افزود: این طرح یكی از زیباترین طرح هایی بود كه در دولت تدبیر و امید به عنوان یك اقدام بین بخشی اجرا شد و خوشبختانه استمرار پیدا كرد و در قالب آن، بهداشت روان دانشآموزان در مدرسه و هم عوامل خطر تهدید كننده سلامت آنها مانند تغذیه و چاقی را میتوان پایش و مراقبت كرد.
وی گفت: امروز نگران شیوه زندگی دانشآموزان در مدارس هستیم. معتقدیم كه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر را باید از مدارس آغاز كنیم نه زمانی كه آنها در سنین نوجوانی و جوانی مبتلا شدند. در مدرسه میتوانیم تغذیه مناسب و ورزش منظم را به دانشآموزان بیاموزیم و آن را جزء لاینفكی از زندگی شان كنیم.
وزیر بهداشت اضافه كرد: امروز مشخص شده كودكان و نوجوانانی كه دچار كووید19 میشوند و عامل خطری مانند چاقی دارند، حداقل تا 10 برابر خطر مرگ و میر بالاتری دارند و اگر این مورد را با برنامهای مدون و منظم پیش ببریم قطعا به كاهش آسیبهای ناشی از كووید19 در گروه دانشآموزان، كمك كردهایم.
نمكی یادآور شد: قطعا در مورد بازگشایی مدارس در كنار وزارت آموزش و پرورش هستیم و ممكن است خانوادهها اضطراب داشته باشند. یقینا تك تك دانشآموزان، فرزندان و نوههای ما هستند و قطعا تلاش میكنیم تا هیچ كدام از آنها دچار مشكلات خاص نشوند اما سازمان جهانی بهداشت اخیرا اشاره كرده كه كشورها، افزایش بزهكاریهای اجتماعی و مشكلات ناشی از عدم زیستن دانشآموزان در مدرسه در كنار همدیگر، انزوا و مشكلات زندگی مدرن، عدم تحرك كافی و بهداشت روان را باید در دوران كرونا مدیریت كنند.
وی افزود: اگر بتوانیم با آمیزهای از آموزشهای مجازی و حضوری و اطمینان بخشی به خانوادهها برای اینكه فرزندان شان در معرض آسیب نیستند، كار را دنبال كنیم اختلالی در سیستم آموزشی پیش نمیآید همانگونه كه در كنكور اثبات كردیم بهترین و سالم ترین لحظاتی كه داوطلبان گذراندهاند، لحظاتی بود كه آنها در جلسه كنكور حضور داشتند اما اگر تغییراتی حاصل شد با وزارت آموزش و پرورش بررسی خواهیم كرد.
وزیر بهداشت گفت: به نظر میرسد بهتر است بجای اینكه در دانشگاهها ظرفیتی را ایجاد كنیم كه مراقبین بهداشت مدارس را تربیت كنیم، بهتر است از ظرفیت كارشناسان بهداشت عمومی بیشتر استفاده كنیم. از سه دهه پیش كه در وزارت بهداشت مسؤولیت داشتم، اعتقاد داشتم كه نیروهای بهداشتی باید چند ظرفیتی تربیت شوند و نباید فقط برای بهداشت كودك یا مدرسه تربیت شوند بلكه باید چند وجهی فعالیت كنند.
نمكی تاكید كرد: بهداشت یك پدیده بهم پیوسته است و نمیتوان بهداشت مدرسه را از بهداشت بارداری و بهداشت مدرسه و بارداری را از بهداشت خانواده تفكیك كرد. اگر كارشناسان عمومی را با طی دوره های آموزشی كوتاه مدت برای موفقیت بیشتر در مدارس را تربیت كنیم، دستاوردهای بهتری خواهیم داشت.