معاون آموزش وزارت بهداشت از تحصیل 250 هزار دانشجوی رشتههای پزشكی در كشور خبر داد.
ابوالفضل باقری فرد معاون آموزش وزارت بهداشت در نشست خبری كه با حضور تعدادی از خبرنگاران در محل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی برگزار شد اظهار داشت: موضوع ادغام آموزش علوم پزشكی در نظام سلامت در دهه شصت مطرح شد و این ادغام صورت گرفت و وزارت بهداری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی تبدیل شد و در دنیا كمتر كشوری داریم كه این سبك از آموزش و بهداشت را داشته باشد.
وی عنوان كرد: این موضوع بركات زیادی را برای كشور داشته است دستاوردهای زیادی برای كشور داشته است، مهمترین دستاورد ادغام آموزش و پژوهش و تحقیق در كنار هم باعث شده تا فارغالتحصیلان مهارت كافی داشته باشند.
معاون آموزش وزارت بهداشت افزود: ما آموزش را خودمان انجام میدهیم و مهارت كافی را در بیمارستان به دانشجو می دهیم. در گذشته بسیاری از پزشكان خارجی در كشور ما فعال بودند و خدمات سلامت از نظر تعداد افت زیادی داشت. در حال حاضر حدود 250 هزار دانشجو در وزارت بهداشت درحال تحصیل هستند و 21 هزار نفر عضو هاچیات علمی هستند و نیمی از آنها خانم هستند، در حال حاضر 66 هزارذ دانشجوی پزشكی و 14 هزار دانشجوی دندانپزشكی داریم.
وی افزود: 800 مراكز تحقیقاتی وابسته به رشتههای پزشكی داریم و 150 رشته تخصصی و فوق تخصصی داریم، همه رشتههای بالینی دنیا را در كشور داریم و نیازی نیست كسی برای تحصیل به خارج از كشور مراجعه كند.
به گفته باقریفرد، مدرك تحصیلی وزارت بهداشت در همه جای دنیا مورد تایید است و در حوزه درمان كیفیت درمان به حدی است كه عمدتا از كشورهای منطقه به ایران مراجعه میكنند.
وی توزیع نامناسب پزشكان را از مشكلات این حوزه برشمرد و گفت: به دنبال بومی سازی پزشكان هستیم و تلاش خواهیم كرد بومی سازی رشتههای تخصصی و فوق تخصصی صورت گیرد تا ماندگاری در مناطق محروم ایجاد شود.
وی سه دستاورد مهم ادغام را، ارتقای كمی خدمات حوزه سلامت، ارتقای كیفی خدمات سلامت و ارتقای شاخصهای سلامت برشمرد و تاكید كرد،: كاهش مرگ و میر مادران باردار افزایش امید به زندگی و كاهش مرگ و میر نوزادان از بركات ادغام است.
باقری فرد گفت: مسایل اقتصادی و درآمد پایین ممكن است به موضوع مهاجرت دامن بزند اما در این دوره موضوع سقف حقوق برداشته شد تا كمك مالی به معیشت پزشك شود و انگیزه ایجاد شود.
وی در خصوص مشكلات آزمون دستیاری گفت: در آزمون دستیاری 48 مشكلاتی ایجاد شد و در آزمون 49 مشكلات با تغییرات آیین نامه برطرف شد. دیوان عدالت اداری نیز در جریان این موضوع است.منابع بروز شده است و طبق تقویم در اردیبهشت برگزار خواهد شد، اصرار ما به دلیل حضور دستیاران در مهرماه در بیمارستان ها است و تاكید داریم آزمون و ارایه خدمات به موقع انجام شود.
باقری فرد در خصوص افزایش ظرفیت پزشكی و دندانپزشكی گفت: این موضوع امسال صورت گرفته است و استمرار این برنامه موظف هستند به وظایف خود عمل كنند. افرایش ظرفیت نیازمند زیرساخت لازم است و اگر زیرساخت فراهم نشود كیفیت به خطر خواهد افتاد. ما افزایش ظرفیت داشتیم و هنوز بودجهای در اختیار دانشگاه قرار نگرفته است.
وی در خصوص بومی گزینی دانشجویان گفت: درحال حاضر حدود 500 نفر درحال انجام این كار هستند و بومی گزینی تعاریف خاص خود را دارد و فعلا درحال بومی گزینی نیروهای تخصصی هستیم و اقداماتی با سازمان سنجش برای پزشكی عمومی درحال انجام است.
وی ادامه داد: درحال حاضر حدود 6 هزار دانشجوی خارجی در كشور داریم كه از نظر ما این تعداد قابل افزایش است، ایجاد شعبههای دانشگاهی در سایر كشورها از برنامههای ما است كه یك شعبه در كربلا نیز ایجاد كردیم، همه هزینهها را كشور عراق قبول كرده است و تامین استاتید بر عهده ما است، در كشور غنا و تاجیكستان نیز شعب دانشگاهی ایجاد خواهیم كرد، هر یك از دانشجویان خارجی میتوانند سفیران علمی و فرهنگی باشند و به دنبال توسعه آموزش پزشكی در در حوزه بینالملل هستیم.
باقری فرد گفت: كمیته تطبیق و متناسب سازی برای دانشجویان بینالمللی ایجاد شده است و تغییرات لازم برای این دانشجویان ایجاد شد تا پس از بازگشت مشكل مدرك تحصیلی نداشته باشد. دانشجویان خارجی كه در كشور ما آموزش میبینند بر اساس قانون اجازه كار در ایران را ندارند و ما متناسب با نیاز كشور مبدا آموزش ارایه میدهیم.
معاون آموزش وزارت بهداشت در ادامه بر موضوع استفاده از تكنولوژیها در آموزش تاكید كرد و گفت: تعامل خوبی با انجمن ها نداشتیم كه با دستور وزیر مقرر شد انجمن ها نقش بیشتری در تصمیمگیری ها داشته باشند.
در ادامه سلیمان احمدی در علمی همایش مرجعیت علمی درخصوص هفتمین همایش مرجعیت علمی گفت: اگر بخواهیم ادغام را تعریف كنیم باید از آن به عنوان دستاورد درون زاد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یاد كرد. این دستاورد بزرگی در عرصه بینالمللی است.
وی خاطرنشان كرد: در برنامه آموزشی در كلاس درس نیاز جامعه را در نظر میگیریم و فراگیران بر اساس نیاز آموزش میبینند، آموزش پزشكی باید پاسخگوی جامعه باشد و فارغالتحصیلان باید توامندی شناسایی نیاز و برآورده كردن نیاز را داشته باشند.
احمدی ادامه داد: از نظر منابع انسانی كمتر از 15 درصد فراگیران آموزش در اختیار ما هستند و اما تولیدات آموزشی ما سهم 50 درصدی دارد كه این موضوع اثربخشی ادغام را نشان میدهد.
دبیر علمی همایش مرجعیت علمی گفت: بسیاری از كشورها نیز به سمت ادغام حركت میكند.
احمدی ادامه داد: وزارت بهداشت خود را موظف به كیفیت آموزش میداند و خروجی نظام آموزشی پزشكی باید با كیفیت باشد.
وی گفت: رویكرد بینالمللی سازی فاخر شده است و امروز بینالمللی سازی در خانه مطرح است و باید در فرآیند كاری دانشگاهی این موضوع را در نظر بگیریم و بینالمللی سازی به معنای آمدن و رفتن دانشجو نیست.