صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه - دوشنبه - چهارشنبه از ساعت 09:10 به مدت 45 دقیقه

افزایش آمار تلفات تصادفات عابران پیاده باعث شده به مدیران ترافیکی کشور ماموریت داده شود تا راهکارهایی برای مهار این فاجعه پیشنهاد و اجرایی کنند؛

بر اساس آخرین آمار 40 درصد قربانیان تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند، این آمار نگران کننده دلیل ماموریت تازه شورای عالی ترافیک کشور به شورای ترافیک استان ها است.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با اشاره به حوادث و مرگ عابران پیاده در کشور در برنامه افق روشن رادیو سلامت گفت : روزانه به طور متوسط 9 عابر پیاده در کشور کشته می شوند که از این تعداد تلفات 45 درصد در شهرها و 11 درصد در جاده ها رخ می دهد . سرهنگ محمد ترحمی بابیان اینکه عمده این حوادث در شب روی می دهد افزود: دیده شدن عنصر اصلی کاهش تصادفات عابران پیاده است که اگر آنان درک خطر از حوادث رانندگی داشته باشند بی شک آمار تلفات عابران پیاده کاهش می یابد.
در این بین رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفته با بررسی آمار تصادفات درون شهری و تلفات ناشی از آن مشخص شد که حدود 40 درصد از تلفات متعلق به عابران پیاده و 40 درصد دیگر متعلق به موتورسیکلت سواران است، بنابراین با توجه به نقش تعیین‌کننده این دو عامل در آمار تلفات ناشی از تصادفات شهری، شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها مکلف شد با تشکیل مداوم و پیوسته جلسات این شورا، برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص کاهش آمار تلفات عابران پیاده انجام دهد

همچنین کارشناس دفتر حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به دستورالعمل جدید شهرداری ها جهت افزایش مسیر پیاده راه د ربرنامه افق روشن رادیو سلامت گفت : در حال حاضر آیین نامه های متعددی برای افزایش ایمنی عابران پیاده وجود دارد که متاسفانه اجرا نمی شود . مریم لک افزود: شهرداری ها موظف اند با توسعه مسیر پیاده راه و حرکت به سمت شهر انسان محور گامی در جهت کاهش تلفات عابران پیاده بردارد.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در ادامه برنامه افق روشن رادیو سلامت گفت : نکته مهمی که به آموزش نیاز دارد و البته یکی از دلایل تصادفات عابران پیاده محسوب می‌شود، نوع پوشش آنهاست. نوع پوششی که بویژه در شب‌ها موجب دیده‌نشدنشان‌ می‌شود. استفاده از رنگ‌های فعال مثل زرد و قرمز افراد را در نگاه رانندگان از محیط منفک می‌کند.
سرهنگ ترحمی همچنین به اشغال فضای پیاده رو توسط کسبه اشاره کرد و گفت : مسدود شدن پیاده رو نیز منجر به هدایت عابران پیاده به عرض خیابان شده و این نیز دلیل دیگری بر کشته شده عابران پیاده است .
براساس پژوهشی دید نامناسب یک عامل خطر کلیدی است که سرنشینان خودرو و عابران پیاده را مورد تهدید قرار می دهد. وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناکافی بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز اتفاق می افتد. نور نا کافی معابر، استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی نظیر چراغ خطر و شبرنگ در عقب، جلو و روی چرخ های دوچرخه و ناسالم بودن چراغ موتورسیکلت و وسایط نقلیه احتمال رخداد حادثه را تشدید می کند.

نویسنده : فاطمه شهبازی

مرتبط با این خبر

  • روزه داری و سوانح ترافیکی

  • نبود نظارت بر محتوای پیامک های تبلیغاتی

  • همزمان با روز جهانی رادیو ،رادیو سلامت از رادیو بحران گفت

  • در گفت و گو با برنامه افق روشن رادیو سلامت: خیابانی برای ورزش مردم

  • در برنامه افق روشن مطرح شد: ساخت دانشگاه در کوه منعی ندارد

  • برنامه افق روشن و کمپین همه برپا، با شعار "کلاس گرم- مدرسه امن"

  • در برنامه افق روشن کلید خورد: پویش دارو زباله نیست

  • افق روشن و مطالبه گری مسائل اجتماعی

  • دلایل اصلی فرو ریزش‌ها در تهران

  • سامانه تصمیم برای پیشگیری از طلاق در افق روشن