یك روانشناس كودك و نوجوان، با اشاره به ترس برخی دانشآموزان از حضور در مدرسه، گفت:در مواجهه با این موضوع، والدین، آرامش خود را حفظ كرده و از روشهای علمی و تدریجی برای كاهش اضطراب كودك استفاده كنند.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت، پریسا یاسمینژاد، روانشناس كودك و نوجوان، با بیان اینكه صبوری، بازیدرمانی و جدایی تدریجی، كلیدهای عبور از اضطراب مدرسه هستند، افزود: ترس از مدرسه، بهویژه در دانشآموزان كلاس اول تا سوم، در ماه اول سال تحصیلی امری طبیعی است. والدین باید از اجبار یا رها كردن كودك در محیط مدرسه خودداری كرده و بهجای آن، با صبوری و حمایت، كودك را به تدریج از خود جدا كنند.
یاسمینژاد تأكید كرد: اگر اضطراب كودك پس از یك ماه ادامه داشت یا با بهانههایی مانند دلدرد و بیماری از رفتن به مدرسه امتناع كرد، بازیدرمانی میتواند راهكاری مؤثر باشد. به گفته او، این روش در بیش از 70 درصد موارد باعث كاهش ترس از جدایی و مدرسه میشود.
وی هشدار داد:حضور دائمی والدین در مدرسه یا پشت در كلاس نهتنها اضطراب كودك را كاهش نمیدهد، بلكه نظم مدرسه را نیز مختل میكند و وابستگی كودك را تشدید خواهد كرد.
این روانشناس در پایان توصیه كرد: تا پایان مهرماه صبور باشید و در صورت تداوم مشكل، حتماً به روانشناس كودك مراجعه كنید. او همچنین روش مواجهسازی تدریجی را یكی از راهكارهای مؤثر برای آمادهسازی كودك جهت ورود مستقل به محیط مدرسه دانست و تأكید كرد كه رها كردن كودك در حال گریه در مدرسه، روشی آسیبزا و منسوخ است كه میتواند خاطرهای منفی و ماندگار از مدرسه در ذهن كودك ایجاد كند.