باهم حرف بزنیم هر روز از ساعت 14:05 به مدت 45دقیقه

رادیو سلامت

با هم حرف بزنيم

تاثیر كرونا بر سلامت روان آینده جامعه

مسئول مركز مشاوره صدرا، در مقاله ای به تأثیر كرونا بر سلامت روان آینده جامعه اشاره كرد.

1401/07/25
|
13:45

یكی از راه حل‌ها مقابله با كرونا تمرین شفقت است كه مغز ما را از آنچه كه منفی یا تهدیدی تلقی می‌شود به سمت لذت سوق می‌دهد و صبر و توانایی ما را برای تحمل درد و ناراحتی و قدرت پاسخگویی ماهرانه در شرایط ناراحت كننده افزایش می‌دهد. شفقت به ما یاد می‌دهد كه چگونه با مشكلات روحی و روانی مقابله كنیم.

هنگامی كه احساس درد می‌كنیم یا در مسائل غرق می‌شویم به ما كمك می‌كند كه تلقین كنیم كه من می‌توانم از پس مشكلات جسمی و روحی خودم بر آیم. باید بدانیم شفقت خود به خود به ما كمك می‌كند تا وقتی كه زندگی به ناچار نا امیدی و شگفتی‌های غیر منتظره‌ای برای ما به وجود می‌آورد آرام تر و پذیرا تر باشیم باید بدانیم شرایط بیرونی ما همه فرصتی برای صبر و بردباری و تحمل است و ما ظرفیت آنها را با تمرین گسترش می‌دهیم مخصوصاً وقتی كه احساس می‌كنیم بی قرار و نا امید هستیم.

میرزاجانی در ادامه آورده است: تحقیقات علمی نشان داده است كه تمرینات مراقبه مهربانی كه از آن امواج خاموش شفقت حاصل می‌شود دارای فواید بسیاری برای سلامتی است.

ذهن آگاهی به ما كمك می‌كند تا شادی و سپاسگزاری را از درون ایجاد كنیم منتظر نباشیم عوامل بیرونی ما را خوشحال كند خوشبختی كه از طریق آگاهی به وجود می‌آید از رضایتی كه از طریق عوامل بیرونی به دست می‌آید بسیار رضایت بخش تر و بلند مدت تر است.

تحقیقات نشان داده است كسانی كه به طور منظم قدردانی آگاهانه را تمرین می‌كنند فشار خون و سطح كلسترول پایین‌تری دارند بهتر می‌خوابند و با احساس طراوت و انرژی بیدار می‌شوند و در روابط درگیری كمتری دارند و رضایت از زندگی بیشتری را تجربه می‌كنند. ذهن آگاهی یا خود آگاهی به ما كمك می‌كند تا كاملاً در لحظه حال باشیم و گرفتار گذشته یا آینده نشویم فقط زمانی می‌توانیم از زندگی و اعمالمان آگاه شویم كه معنا و زیبایی زندگی را لمس كنیم.

تحلیل مضامین به دست آمده از تجارب زیستی شركت كنندگان به این امر اشاره دارد كه مضمون اصلی و بنیادی به دست آماده تجارب زیست زندگی در دوران شیوع كووید 31 فاجعه روانی است. این مضمون تأكید دارد كه بحران ویروس كرونا به شكل یك فاجعه در تجارب مردم جای گرفته است كه می‌تواند با عواملی دیگری مانند استرس، اضطراب، افسردگی، وسواس، تعارض در ارتباط باشد. بررسی تجارب زیستی نشان می‌دهد مثبت نگری می‌تواند راهكاری مفید و ارزشمند در راستای پیشگیری و كنترل آسیب عمل نماید و تا حدی زیادی اثرات ناشی از ویروس كرونا و زندگی در قرنطینه را كاهش دهد.

تعطیلی مدارس و قرنطینه خانگی به دلیل شیوع بیماری عفونی و مسری كووید 19 بر روی سلامت جسمی و روانی كودكان و نوجوانان تأثیرگذار است. یافته‌های تحقیقات نشان می‌دهند كودكان و نوجوانان زمانی كه در تعطیلات آخر هفته یا تابستانی هستند كمتر فعالیت فیزیكی انجام داده، الگوی خواب آنها آسیب دیده و كمتر از رژیم غذایی مناسب پیروی می‌كنند این پدیده زمانی كه بچه‌ها در خانه محدود شوند و فعالیت خارج از منزل نداشته باشند تشدید می‌یابد از طرفی به وجود آمدن محرك‌های استرس زا در منزل مانند ترس طولانی، افكار ناخوشایند و كسالت، كمبود ارتباط با همكلاسی‌ها، دوستان و معلمان، كمبود فضای مناسب در خانه و در مواردی مشكلات مالی و اقتصادی والدین می‌تواند اثرات ماندگار بر روی سلامت روان كودكان و نوجوانان داشته باشد.

قابل تأمل اینكه بر اساس نتایج تحقیقی میانگین شاخص استرس پس از سانحه در كودكان قرنطینه شده چهار برابر كودكان غیر قرنطینه است. از این رو كودكانی كه به دلیل شرایط بیماری فعلی ایزوله یا قرنطینه هستند قطعاً علائم روانشناختی شدیدتری مثل اختلال استرس حاد، اختلال سازگاری و سوگ را از خود نشان خواهند داد. به طوری كه بر اساس گزارشات 30 درصد از این كودكان علائم اختلال استرس پس از سانحه از خود نشان می‌دهند.

یافته‌ها نشان می‌دهد كه بیش از 50 درصد از اعضای خانوارها سطحی از استرس، افسردگی و اضطراب ناشی از ویروس كرونا را تجربه كرده اند.

در بخش دیگری از مقاله عنوان شده است: با ظهور بیماری كرونا و گسترش سریع آن، سطح اضطراب را در جمعیت جهانی افزایش داده كه منجر به اختلال در سلامت افراد جامعه می‌شود. نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد كه افراد جامعه ممكن است سطحی از اختلالاتی از قبیل روان‌پریشی، اضطراب، استرس و افسردگی و حتی خودكشی را تجربه كنند. نتایج مطالعات نشان داده است كه بیماری كرونا، سلامت روان (اضطراب، افسردگی و استرس پس از سانحه) افراد را تحت تأثیر قرار داده است.

همچنین نتایج مطالعات نشان داده است افرادی كه اخبار مربوط به كرونا را دنبال می‌كنند معمولاً اضطراب بیشتری را تجربه می‌كنند. اخبار و شایعات در جامعه می‌تواند موجب تشدید علائم افسردگی در سطح جامعه شود. در همین راستا، متخصصان بهداشت روان، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اخبار منفی و استفاده از روش‌های جایگزین ارتباطی مانند شبكه‌های اجتماعی و بسترهای ارتباطی دیجیتال را برای جلوگیری از انزوای اجتماعی توصیه می‌كنند.

یافته‌ها نشان می‌دهد كه زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض اختلالات روانشناختی هستند. نتایج مطالعات اپیدمیولوژیك نیز نشان می‌دهد كه زنان در معرض خطر بیشتری برای افسردگی قرار دارند. همچنین نتایج مطالعه‌ای نشان داد كه شیوع اضطراب، افسردگی و استرس در طول بیماری كرونا در زنان بیشتر از مردان است.

دسترسی سریع
با هم حرف بزنیم