پاسخگو صبح ها شنبه دوشنبه چهارشنبه بعداز ظهر ها دوشنبه تا چهارشنبه از ساعت صبح ها 08:15 تا 09:00 بعدازظهر ها 15:00 تا 16:00 به مدت صبح ها 45 دقیقه بعدازظهرها 55 دقیقه

فوت و فن خواب راحت در روزهای گرم

دمای مناسب محیط برای خواب ما 21 درجه سانتی گراد است اما بسیاری از وسایل سرمایشی پاسخگوی گرمای این روزها نیستند هشدار تلفن همراه‌ برای چندمین بار به صدا درمی‌آید اما

1401/04/12
|
09:11

هنوز می‌خواهید بخوابید چون تمام شب را به خاطر گرما در رختخواب غلت زده‌اید و خواب به چشم‌تان نیامده است. غافل از این كه چرخیدن و جابه‌جا شدن، خواب‌تان را آشفته‌تر می‌كند و از كیفیت آن كم خواهد كرد.
به گفته كارشناسان، دمای مطلوب برای یك خواب راحت 21 درجه سانتی گراد است. اگر جزو افرادی هستید كه به دلایل مختلف نمی‌توانید در تمام مدت خواب، از وسایل سرمایشی استفاده كنید یا وسیله سرمایشی تان كفاف گرمای این روزها را نمی دهد . راه‌های دیگری برای خنك نگه داشتن اتاق خواب در ماه‌های گرم‌تر سال و داشتن خواب بهتر در شب وجود دارد كه در این مطلب از آن‌ها خواهیم گفت.


انتخاب تشك مناسب

اگر شب‌ها، گرما اجازه نمی‌دهد چشم روی هم بگذارید درباره تشك‌تان تجدیدنظر كنید. كارشناسان می‌گویند تشك‌هایی كه از محتوای الیاف طبیعی مانند پشم، پنبه یا بامبو، پر شده باشند، می‌توانند یك انتخاب عالی برای خواب راحت در گرما باشند. چون این مواد خنك‌تر و به طور طبیعی ضد حساسیت هستند. تشك‌های مموری فوم یا فوم هوشمند هم، چون به حرارت بدن و فشار وارد شده، واكنش نشان می‌دهند انتخاب مناسبی هستند.


تنظیم نور اتاق

استفاده از پرده ضخیم‌تر در اتاقی كه رو به جنوب است می‌تواند به خنك ‌نگه داشته شدن آن كمك كند. پارچه ضخیم باعث می‌شود خواب شبانه بهتری در ماه‌هایی با روزهای طولانی‌تر، داشته باشید. به طور كلی، پرده‌های چوبی و كركره‌ برای پایین نگه‌داشتن دمای خانه عالی هستند. این پرده‌ها به شما این امكان را می‌دهند تا با تغییر اندازه شكاف بین لت‌ها، میزان نور را در اتاق تنظیم و فیلتر كنید.


كیسه آب گرم

شاید عجیب به نظر برسد، اما كارشناسان می‌گویند كیسه آب ‌گرم می‌تواند به خنك شدن اتاق قبل از این كه به رختخواب بروید، كمك كند. برای استفاده از این راهكار، باید كیسه آب گرم را پر كنید و چند ساعت قبل از خواب آن را در فریزر بگذارید. چند دقیقه قبل از این كه برای خواب آماده شدید، كیسه آب را بین ملحفه‌ها قرار دهید و اجازه دهید خوب خنك شوند.


استفاده از ملحفه پنبه‌ای

ملحفه‌های 100درصد پنبه می‌تواند فرشته نجات شما برای خواب راحت در گرما باشد. این ملحفه‌ها قابلیت تنفس دارند، می‌توانند سطح رطوبت دمای فرد را در هنگام خواب تنظیم و به تقویت احساس خواب‌آلودگی در او كمك كنند. گفته می‌شود روتختی پنبه‌ای با رنگ روشن انتخاب خوبی برای تنفس و بهبود تهویه و جریان هوا در اتاق خواب است.


تعمیر كردن پنجره

باز كردن پنجره‌ها برای تنظیم دمای اتاق همیشه جواب نمی‌دهد. اگر پنجره‌های شما رو به جنوب است، بهتر است پرده‌های اتاق را ببندید، یا پنجره را در حالت هواكش شب قرار دهید تا مقداری هوا وارد شود. در حالی كه اگر پنجره‌های شما رو به شمال است، توصیه می‌شود آن ها را بسته نگه دارید تا از ورود هوای گرم جلوگیری شود.


كم كردن لباس و نوشیدن آب

برای خواب در تابستان، لباس‌های خود را كم و از لباس‌های پنبه‌ای استفاده كنید چون درباره نپوشیدن لباس در هنگام خواب، هنوز اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. بعضی معتقدند این كار بدن را خنك می‌كند و بعضی می‌گویند با این كار عرق روی بدن می‌ماند. همچنین نوشیدن یك لیوان آب خنك قبل از خواب كمك می‌كند تا بدن در طول شب، كمتر عرق كند.


خاموشی بزنید!

كنار گذاشتن تلفن همراه و خاموش كردن وسایل برقی بدون استفاده ،می‌تواند به شما كمك كند كه در فصل گرما، از خواب دور شوید. فناوری قبل از خواب، چشم‌تان را اذیت می‌كند و می‌تواند روی دمای اتاق تاثیر بگذارد. روزهای طولانی تابستان فرصت خوبی برای استفاده از نور طبیعی است چون حتی لامپ‌های كم‌مصرف هم گرما و حرارت تولید می‌كنند.

دسترسی سریع
پاسخگو