فرزند من شنبه ها و دوشنبه ها از ساعت 16:30 به مدت 25 دقیقه

رادیو سلامت

فرزند من

نوجوانان و گرایش به زیورآلات تزئینی

نسل جدید دختران و زنان امروزی در مقایسه با گذشته و مادران خود تمایل کمتری به طلا دارند. علت این عدم تمایل، ورود انواع و اقسام بدلیجات تزئینی در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع است.

1397/08/19
|
13:23

تمایل به خرید طلا برای نسل امروزی به شدت گذشته نیست. اگر سری به مغازه‌های بدل فروشی پایتخت بزنیم، می‌بینیم بازار آنها گرم‌تر از بازار طلاست، اگر مشتریان بازار طلا را خانم‌های مسن و جا افتاده‌تر تشکیل می‌دهند، مشتریان این مغازها اغلب دختران نوجوان هستند.

آنها مثل مادران خود اعتقادی به خرید و کنار گذاشتن طلا برای روز مبادا ندارند. ترجیح می‌دهند پول‌‌شان را به جای طلا، زیورآلاتی بخرند که هم متنوع‌تر است و هم نگرانی از بابت گم شدن و دزدیده شدن آن ندارند و اساسا در مقایسه با طلا قیمت پایین‌تری دارند.

سودجویان اقتصادی و تولیدکنندگان هم از این گرایش و فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرده‌اند. آنها از بعد افزایش قیمت فلزهای گرانی همچون طلا، اقدام به تهیه زیورآلات با استفاده از فلزهای کم بهایی چون مس، استیل، نیکل و استخوان حیواناتی چون شتر، گاو و فیل کردند که نتیجه آن ایجاد بازاری بدلی در کنار بازار زیورآلات اصل و گران قیمت شد.

امروزه بازار بدلیجات همانند بازار فلزات گرانبها از گردش مالی بسیار بالایی برخوردار است. براساس تازه‌ترین آمارهای جهانی در مورد تجارت بدلیجات، کشور چین ـ به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بدلیجات ـ سالانه بیش از پنج میلیارد دلار از محل صادرات بدلیجات کسب درآمد می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت برنامه "فرزند من" 19 آبان ماه در ساعت 16:30 به بررسی علل نوجوانان و گرایش به زیورآلات تزئینی می پردازد.


دسترسی سریع
فرزند من