حریم آرامش پنج شنبه ها، از ساعت 23:30 به مدت 30 دقیقه

رادیو سلامت

حريم آرامش

6 راهكار برای كاهش استرس شریك زندگی

زندگی پر استرس است. كار و تلاش سخت برای تامین مخارج زندگی، افزایش روز افزون هزینه ها و مبارزات مرتبط با سلامتی ما همه می‌تواند سخت و استرس آور باشند.

1401/04/21
|
13:59

فقط اخبار را روشن كنید یا رسانه های اجتماعی را باز كنید، فشار خون شما افزایش می یابد. در واقع، چیزهای زیادی وجود دارد كه می‌تواند محرك استرس باشد و همه ما به طور روزانه سهم خود را از آنها تجربه می‌كنیم. همچنین زمانیكه مشاهده می كنیم شریك زندگی ما از دوره های شدید استرس رنج می برد، این وضعیت نیز به همان اندازه موارد یادشده استرس آور است.

شاهد بودن می تواند ناراحت كننده باشد و حتی می تواند در روابط ما تنش ایجاد كند. شاید سخت ترین قسمت این داستان این است كه ما به شدت طالب كمك كردنیم، اما اغلب در مورد اینكه بهترین رویكرد ممكن چه می تواند باشد، گیج هستیم. هیچ روش یكسانی برای همه وجود ندارد كه وقتی شریك زندگیتان استرس دارد چه كاری باید انجام دهید، اما در این گزارش به موارد عمومی اشاره شده است كه انجام دادن آنها می تواند كمك شایانی به كاهش استرس شریك زندگی شما بكند.

بدون قضاوت گوش دهید و احساسات وی را تأیید كنید
وقتی استرس داریم، اغلب حتی به دنبال مشاوره نیستیم، بلكه نیاز به شنیده شدن احساساتمان داریم. نگرانی‌های همسر یا شریك زندگی خود را تأیید كنید و بدون حل مشكل، به آنها گوش دهید. اگرچه ارائه راه حل برای این نگرانی ها می تواند وسوسه انگیز باشد، اما گاهی اوقات افراد فقط مكانی می خواهند تا استرس خود را تخلیه كنند.
علاوه بر اینكه شنونده خوبی باید باشید، مهم است كه روش صحیح پاسخگویی به استرس را به شركای خود دیكته نكنیم، بلكه تشخیص دهیم كه همه ما متفاوت هستیم.«كریستین تولمن»، مشاور حرفه‌ای در آیداهو توضیح می‌دهد: سعی نكنید مسائل را برای آنها درست كنید یا نحوه واكنش آنها به استرس را كنترل كنید. تنها به آنها اجازه دهید كه با شما احساس امنیت كنند. تنها بندری در طوفان باشید.

هر روز چند كار كوچك انجام دهید تا زندگی شریك زندگی خود را آسان تر كنید
راه های زیادی برای ابراز نگرانی یا مراقبت از همسرتان وجود دارد. با این حال، گاهی اوقات شریك زندگی شما ممكن است مایل نباشد مستقیماً در مورد آنچه كه او را آزار می دهد صحبت كند. اما این بدان معنا نیست كه نمی توانید كارهای كوچكی انجام دهید تا نشان دهید كه از احساسات وی آگاه هستید و می خواهید به كاهش استرس او كمك كنید.
ابراز مراقبت و نگرانی به روش‌های مختلف می‌تواند تأثیر قدرتمندی داشته باشد. یك وعده غذایی یا فعالیت مورد علاقه در پایان یك روز سخت می تواند به فرد كمك كند كه از او مراقبت می شود.
یاد بگیرید كه علائم استرس را شناسایی كنید
باز هم، از آنجایی كه همه افراد مستقیماً ابراز نمی كنند كه استرس دارند، تشخیص علائم استرس در شریك زندگی خود می تواند برای شما مهم باشد.اغلب اوقات، این وضعیت، با ایجاد یك تغییر در عادات نشان داده می شود - كه شما به خوبی آن را تشخیص خواهید داد زیرا شریك زندگی خود را از نزدیك می شناسید.
تغییر در عادات غذا خوردن یا خوابیدن، سردردهای مكرر یا معده درد، ناتوانی در تمركز یا انجام وظایف برخی از مسائلی هستند كه ما در هنگام وجود استرس شروع به شنیدن آنها می كنیم. اگر این علائم را در شریك زندگی خود می شناسید، توجه داشته باشید كه علت آنها می تواند استرس باشد.

نحوه تجربه استرس در مردان و زنان متفاوت است
البته تفاوت‌ها در نحوه مدیریت استرس زنان و مردان عمومیت دارد، اما مهم است بدانید این تفاوت‌ها ممكن است عاملی برای شما یا همسرتان باشد كه چرا ممكن است در مورد یافتن بهترین روش برای كمك به شریك زندگی احساس سردرگمی كنید.مردان و زنان به دلیل هورمون‌های استرس، واكنش های متفاوتی به استرس نشان می‌دهند. زنان بیشتر به احساسات و عواطف توجه می كنند، در حالی كه مردان بیشتر به اعمال عمل علاقه بیشتری دارد.

از این رو، یك زن به طور كلی ترجیح می دهد كه آرامش و عشق را به شكل حمایت عاطفی دریافت كند، در حالی كه یك مرد اغلب برای دریافت كمك از طریق فعالیت ها یا سایر راه های فیزیكی تمایل بیشتری دارد.

مراقبت از خود را در اولویت خود قرار دهید تا بتوانید برای شریك زندگی خود قوی باشید
شما نمی توانید از یك فنجان خالی آب بریزید، بنابراین اگر استرس شریك زندگی شما باعث ایجاد استرس در شما می شود، مهم است كه مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید.: مراقبت از خود مهم است، زیرا باید از خود مراقبت كنیم تا زمانی كه دیگران به ما نیاز دارند به اندازه كافی قوی باشیم.

مراقبت از خود می تواند به شكل ورزش، مدیتیشن یا درمان باشد. مهم است كه حداقل یك نفر خارج از رابطه خود (یك دوست، یك درمانگر و غیره) داشته باشید تا درباره آنچه كه با شریك زندگی شما اتفاق می افتد، صحبت كند. با این كار شما نه تنها به نیازهای خود توجه خواهید كرد، بلكه كمتر احتمال دارد كه استرس بیشتری را به سطوح استرس افزایش یافته شریك زندگی خود اضافه كنید.
اگر سطح استرس غیرقابل كنترل شد، به شریك زندگی خود كمك كنید تا از بیرون كمك بگیرد
اگر سطح استرس شریك زندگی شما تاثیر شدیدی بر زندگی و عملكرد او دارد و یا باعث اضطراب یا افسردگی وی شده است ، وقت آن رسیده است كه به دنبال درمان باشید.چگونه می توانید بفهمید كه استرس همسرتان به این حد رسیده است؟ خوب، گاهی اوقات افزایش سطح استرس كوتاه‌مدت است، اما گاهی اوقات می‌تواند تأثیرات شدیدی بر زندگی یا روابط یك فرد داشته باشد.

میزان استرس می‌تواند غیرقابل كنترل شود و تأثیرات شدیدی در رابطه داشته باشد. در آن مرحله مهم است كه بتوانید از شریك زندگی خود در مراقبت از خود و دریافت كمك از بیرون در صورت نیاز حمایت كنید. نتیجه نهایی؟ مهم است كه به یاد داشته باشید كه همه ما به استرس واكنش متفاوتی نشان می‌دهیم، اما ارائه همدلی و مراقبت بدون قضاوت همیشه در مواقعی كه شریك زندگی شما پرتنش است بهترین راه حل است.

با این حال، به همان اندازه مهم است كه به یاد داشته باشید كه همیشه نمی توانید كسی باشید كه شریك زندگی خود را «نجات می دهد». اگر همه چیز از كنترل خارج می شود، یكی از سخاوتمندانه ترین كارهایی كه می توانید انجام دهید این است كه به همسرتان كمك كنید تا این موضوع را تشخیص دهد و یك برنامه دلسوزانه و موثر برای مقابله با استرس و احساس بهتر ارائه دهید

دسترسی سریع
حریم آرامش